RECENSIE: Nicolas Repac - Black Box

Cover Nicolas Repac - Black Box
2013-01-17 De echte blues zoals dat ooit klonk, gezongen door mannen die de slavernij nog hadden meegemaakt: gelukkig zijn er ooit mensen geweest als Alan Lomax die dat lang geleden vastlegde op tape. Die oude blues fragmenten zijn sinds die tijd ook al flink gebruikt voor samples en allerlei creatieve muziekvormen. Een bekend voorbeeld daarvan is het album Play van Moby. Ook de Franse muzikant, producer en artiest Nicolas Repac is aan de slag gegaan met deze oude blues opnames. Het resultaat hiervan is Black Box.

Op Black Box is overigens niet alleen oude Amerikaanse blues te horen: er komt ook blues uit Haïti en Angola voorbij. Repac gebruikt dus oude (maar ook recentere) opnames om er zijn eigen draai aan te geven. Dit doet hij fragmenten te knippen en plakken en te voorzien van zijn eigen muziek. Hij speelt bijvoorbeeld zelf gitaar. Het album begint veelbelovend met ‘Chain Gang Blues’, de gezangen die gevangenen zongen terwijl ze stenen verpulverde en zodoende de Amerikaanse wegen maakte. Het nummer is voorzien van een bas en een gitaar. De gitaarsolo is niet heel best en wekt wat irritatie door het gebrek aan kop en staart. Vervolgens komt er een nummer dat langzaam wordt gerapt, dan weer een Portugees gezongen nummer, dan weer Franstalig liedje gevolgd door weer een oude blues.

Zo komt er een grote diversiteit aan muziek langs. Soms is de ouderwetse en traditionele oorsprong goed te horen en soms is de aanwezigheid van Nicolas Repac zo groot dat er niet te horen is dat er traditionele muziek gemaakt wordt. Enkele momenten van herkenning is er in het nummer ‘Betty Loop’ waar flarden van ‘Black Betty’ te horen zijn, tijdens het nummer ‘La Complainte De l’Auble’ waar het nummer ‘House Of The Rising Sun’ te horen is en in het nummer ‘Delta Lullaby’ waar we het, van de film O Brother Where Art Thou bekende, liedje ‘Go To Sleep My Little Baby’ horen.

Black Box is geen dansplaat, ook niet echt een radiovriendelijke plaat en ik vraag me af of er bluesliefhebbers zijn die deze plaat gaan draaien. De liedjes van deze plaat zullen eerder fungeren als achtergrond muziek tijdens televisieprogramma’s over wooninrichting, waar ze meer op zoek zijn naar een sfeertje. Black Box is een redelijke plaat, maar niet om eens aandachtig te gaan beluisteren. Prima achtergrondmuziek.
Recensent:Rients Kuik Artiest:Nicolas Repac Label:Pias
Cover Most Unpleasant Men - Most Unpleasant Men

Most Unpleasant Men - Most Unpleasant MenTja, met zo’n bandnaam val je wel tenminste wel op. De Nederlandse popscene...