RECENSIE: Cody - Fractures

Cover Cody - Fractures
2013-02-05 De Deense band Cody werd opgericht in 2004 en bracht vijf jaar later het album Songs uit . Dit album werd in Denemarken goed ontvangen en mocht zelfs drie nominaties voor de Deense Music Awards in ontvangst nemen. Het uit zeven muzikanten bestaande collectief put op hun meest recente plaat Fractures uit de alternatieve country en voegt er vleugjes folk aan toe. Het album kent een rijk instrumentarium wat samen met de afwisselende composities zorgt voor een selectie uiterst dynamische songs.

Cody toont dan ook meteen durf, door het 6,5 minuten lange ‘Disharmony’ te laten openen. Dit pakt echter goed uit. Het heldere gitaargeluid waarmee het nummer opent, wordt gaandeweg bijgestaan door een scala aan instrumenten en de band neemt alle tijd om het nummer uit te bouwen. ‘Grey Birds’ weet je, door de muzikale wendingen, te verrassen en ‘Mirror’ is een mooi samenspel van mandoline, gitaren, blazers en toetsen. Dit laatste nummer is tevens de eerste single en laat een wat toegankelijker geluid horen, in vergelijking met de veelal toch wat ingetogen country-folknummers.

‘Op ‘Fractured’ eist de banjo op verdienstelijke wijze de hoofdrol op en ‘Close The Door’ is het pareltje van het album. Alles valt hierin namelijk perfect in elkaar, waarbij vooral de brug met de interactie tussen blazers en elektrische gitaar om van te likkebaarden is. Spijtig is de aanwezigheid van de twee muzikale intermezzo’s in het tweede deel, ‘Cellar’ en ‘Fortæ‏lling’, die eigenlijk totaal overbodig zijn.

Het belangrijkste is dat Cody op Fractures haar liedjes de ruimte geeft om te ademen. De band is niet bang om, op momenten, het tempo te verlagen en dat komt vooral de dynamiek van de nummers ten goede. Tekstueel gezien is het zeker niet hoogstaand, alhoewel het nergens tenenkrommend slecht is. De stem van frontman Kaspar Kaae is echter wel wat vlak en mist zo nu en dan de nodige eigenheid en diepgang om de nummers naar een hoger plan te tillen.

Aan het eind van de rit kom je tot de conclusie dat de band een aantal ingetogen liedjes gecreëerd heeft, die desondanks niet allemaal onder je huid weten te kruipen. Dit zorgt zo nu en dan voor een afstandelijkheid die gaandeweg het luisteren weliswaar kleiner wordt, maar nooit helemaal verdwijnt. Dat is jammer aangezien Fractures voor de rest een fijne country-folk plaat is, die vol staat met kwalitatieve luisterliedjes.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Cody Label:News
Cover The Irrepressibles - Nude

The Irrepressibles - NudeIn 2010 bracht artpop-orkest The Irrepressibles haar debuutalbum Mirror...