RECENSIE: Dutch Uncles - Out Of Touch In The Wild

Cover Dutch Uncles - Out of Touch in the Wild
2013-03-20 Nog geen twee jaar geleden bracht Dutch Uncles haar debuutalbum Cadenza uit, een plaat waar maar liefst vijf jaar aan gewerkt was. Een debuut dat stond als een huis, maar het kan blijkbaar ook in een korter tijdbestek. Out Of Touch In The Wild is minstens zo goed als zijn voorganger, terwijl hier maar ruim 1,5 jaar werk in zit.

Wellicht verklaart dat de korte speelduur van de cd, maar een kniesoor die daarop let als de kwaliteit en niet de kwantiteit hoog in het vaandel wordt gevoerd. Warme, zwoele, exotische tracks volgen elkaar op, de één nog meer behagend dan de ander. Dutch Uncles trekt alles wat ze kunnen vinden uit de kast, of het nu elektronisch vernuft is of een relikwie uit een concertbak van een klassiek optreden. En wat ze vinden wordt in dienst gesteld van die zo karakteristieke, montere indie-sound van de heren.

Die sound blijkt overigens nu volledig overeind te staan. Waar Cadenza zich nog duidelijk leende voor vergelijkingen, staat Out Of Touch In The Wild op zichzelf. Dit is de Dutch Uncles-sound, met de zoetgevooisde kopstem van Duncan Wallis als uithangbord en met de soms wat hakkelende, maar desondanks nooit lege muzikale ondersteuning als plaveisel.

Er is geen uitblinkend nummer aan te wijzen op deze plaat en dat komt puur door het feit dat elk nummer an sich zo verschrikkelijk lekker klinkt en vooral ook af is. Elk klein aspect is bekeken en waar nodig aangevuld met de liefdevolle aanraking van een viool, een naar de achtergrond verdrongen tweede stemmetje, het geschud van zo’n eitje dat drummers gebruiken. Het is doordacht tot op het bot, waardoor elke track een kunstwerkje is en waardoor het album tot een volledige cirkel is verworden. Een cirkel die overigens iets mysterieus blijft houden, iets ondoorgrondelijks, en die daardoor juist zo mooi is.

Een leuk aspect is dat Dutch Uncles overigens uit Manchester komt, net als de al even eigenzinnige genre-genoten Everything Everything, die ook net met een plaat kwamen. Laten we hopen dat er zich ergens in de toekomst een sportieve battle tussen die twee ontwikkelt, wellicht zelfs tot op het niveau van Blur vs. Oasis in het midden van de jaren ‘90. De bands kunnen dat wellicht best hebben. Hoe dan ook, als er slechts 1,5 jaar nodig was voor zo’n goede plaat, dan mag Dutch Uncles in de herfst van 2014 gerust met een volgend pronkstukje komen. Tot die tijd kan de luisteraar zich keer op keer verliezen in Out Of Touch In The Wild.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Dutch Uncles Label:Memphis Industries / Munich
Cover Solex - Solex Ahoy!

Solex - Solex Ahoy! Solex is eigenlijk gewoon Elisabeth Esselink. Voor haar nieuwe project...