RECENSIE: Frikstailers - En Son De Paz

Cover Frikstailers - En Son De Paz
2013-03-15 Het van oorsprong Argentijnse DJ duo Frikstailers (uitgesproken als freakstylers) bracht al een aantal EP’s uit, maar En Son De Paz is hun eerste langspeler. Het duo, dat bestaat uit Rafa Caivano en Lisandro Sona, opereert tegenwoordig vanuit Mexico City en daar werd ook dit album opgenomen. Het Spaans van ondergetekende is een beetje roestig, maar de albumtitel betekent volgens Google Translate iets als “In Vrede”.

Frikstailers slaat op En Son De Paz een brug tussen moderne, Westerse dansmuziek en meer traditionele Zuid-Amerikaanse muziekstijlen. Zo horen we invloeden uit onder andere cumbia, dancehall, hiphop en dubstep en daarnaast heel veel synthesizers. De muziek doet bij vlagen wel wat denken aan ons eigen Nobody Beats The Drum, maar dan in een Zuid-Amerikaanse variant. Dus met minder beukende beats, maar losser in de heupen.

Opener ‘Guacha’ is meteen een mooi voorbeeld van wat je op En Son De Paz kunt verwachten. Zuid-Amerikaanse ritmes gecombineerd met synths en geloopte vocalen. In ‘Los Originarios’ combineert Frikstailers een traditionele fluit met dubstep-achtige geluiden en lekker losse percussie. ‘Cumbianchamuyo’ heeft hiphopbeats en raps, maar ook een dubstepbas. In ‘Mueve La Cuchi’ voert de elektronica wat meer de boventoon, al komt dit met name door de vocalen, die door een vocoder zijn gehaald.

‘Hazlo Tu Mismo’, Spaans voor “Doe Het Zelf” of “Do It Yourself” doet mede door de raps van Boogat sterk denken aan Bonde Do Rolê. Hoewel die Braziliaanse band natuurlijk Portugese teksten heeft en hier in het Spaans gerapt wordt.

Naast eigen nummers bevat En Son De Paz ook een bewerking van een nummer van de Jamaicaanse reggaezanger Anthony B. De sterk naar dancehall neigende Frikstailers-remix van ‘Dem Can’t Stop We From Talk’ vormt één van de hoogtepunten op het album.

Frikstailers hebben met En Son De Paz een prima debuutalbum afgeleverd, dat zeker in onze Westerse oren zeer exotisch klinkt. De band combineert verschillende muziekstijlen, zowel Westerse als Zuid-Amerikaanse, en doet dat op natuurlijke wijze.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Frikstailers Label:Munich Records
Cover Dutch Uncles - Out of Touch in the Wild

Dutch Uncles - Out Of Touch In The WildNog geen twee jaar geleden bracht Dutch Uncles haar debuutalbum Cadenza...