RECENSIE: Chezidek - The Order Of Melchezedik

Cover Chezidek - The Order Of Melchezedik
2013-05-17 Clichés bevatten vaak een kern van waarheid. Goede reggae artiesten horen van Jamaica te komen, simpel als wat. Daarnaast is reggae nauw verbonden met de Rastafari ideologie. De roots reggae zanger Chezidek, een zanger met een flinke trackrecord, komt inderdaad gewoon van het reggae eiland. En ook hij maakt muziek met een positieve sfeer, een boodschap én de nodige verwijzingen naar Jah en de bijbel. Zo is de naam Chezidek is afgeleid van MedChezidek, volgens de bijbel de koning van Salem, hoogstwaarschijnlijk het huidige Jeruzalem.

Voor zijn album, Judgement Time uit 2010 werkte Chezidek samen met de Jahsolidrock Crew uit Amsterdam. En omdat dat een zeer geslaagde samenwerking bleek, heeft hij voor zijn nieuwe album The Order Of Medchezidek weer de hulp van hetzelfde team ingeschakeld. Mocht je je afvragen waarom een reggae zanger de samenwerking opzoekt met een team wat zich zo ongeveer aan de andere kant van de wereld bevindt, dan moet je gewoon het album The Order Of Medchezidek er eens bij pakken. Een kraakhelder opgenomen, fantastische samenwerking tussen muzikanten.

Op dit album is nou werkelijk geen enkele dip te vinden. Door het gebrek aan dieptepunten zou je bijna vergeten dat je hier met een continue aaneenschakeling van hoogtepunten te maken hebt, zo vlotjes luistert het gehele album weg. Als je toch van enkele uitschieters naar boven zou willen spreken dan is een van deze hoogtepunten toch wel het nummer ‘Search And You Will Find’. Zonder dat je het in de gaten hebt zit je ineens alle “Jah Love’’s uit het refrein mee te zingen. Maar ook op het uptempo ‘Tumbling Down’ is het lastig stil zitten. De twee afsluitende nummers brengen ook nog een Afrikaans tintje aan dit reggae album. Op ‘Hail Up The Roots’ wordt een hele waslijst aan Afrikaanse landen bezongen en de instrumentale afsluiter ‘Rootical Reprise’ wordt ondersteund door mooie Afrikaanse percussie. Er wordt op de twaalf nummers tellende cd dan wel veel aan Jah gerefereerd. Niet alle reggae clichés gaan dit keer op. Het nummer ‘Plant a Tree’ gaat gewoon over normale bomen en handelt over milieu kwesties.

The Order Of Medchezidek is een album dat zowel dynamisch als verfrissend is, terwijl er toch niet ver van de gebaande paden wordt afgeweken. De doorbraak van de lente/zomer wil in Nederland niet vlotten dit jaar. Maar met de nieuwe cd van Chezidek is het wél mogelijk om uit je speakers een zonnig geluid te halen. Het is ongelofelijk wat voor hoge kwaliteit aan producties Chezidek je voorschotelt met zijn Nederlandse team, Dit is reggae van een zeldzaam hoog niveau.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Chezidek Label:Munich Records
Cover Samba Toure - Albala

Samba Toure - AlbalaOver de huidige politieke crisis in Mali is de afgelopen maanden genoeg...