RECENSIE: Helalyn Flowers - White Me In/Black Me Out

Cover Helalyn Flowers - White Me In/Black me Out
2013-06-03 Het in 2001 opgerichte Belgische label Alfa Matrix is gespecialiseerd in gothic-rock, darkwave en de vele daaraan verwante substromingen. Mede doordat de meeste releases zijn voorzien van uitgebreid artwork, en in speciale uitvoeringen met veel extra’s verkrijgbaar zijn, timmert het label hard aan de weg. Maar het gaat natuurlijk wel om de muziek en gelukkig is ook dat onderdeel prima in orde. Een van de interessantste acts van Alfa Matrix is het Italiaanse Helalyn Flowers. Het duo bestaat alweer een kleine acht jaar en wordt gevormd door een zangeres die zich Nøemi Aurøro noemt en ene Max. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het bespelen van alle instrumenten. In een live situatie maakt het tweetal gebruik van een vaste drummer en bassist.

White Me In/ Black Me Out is het derde album van Helalyn Flowers. De gothic-rock op deze plaat is gebaseerd op elektronica, die regelmatig gezelschap krijgt van eenvoudige, maar effectieve, gitaarriffs. Op voorganger Stitches Of Eden was het geluid nog wat te dun en de blije melodietjes met hitpotentie lagen wat te veel voor de hand. Op White Me In/ Black Me Out klinkt Helalyn Flowers echter een stuk volwassener, doordachter en vooral zwaarmoediger. Het maakt dat een vergelijking met een act als het Nederlandse The Dreamside steeds meer voor de hand ligt. Het Italiaanse accent nemen we daarbij maar even voor lief. Het lijkt erop dat Helalyn Flowers de vorm heeft gevonden die het ambieert.

Het album begint catchy met het vlotte ‘Before The Sunshine’ en borduurt daarmee nog voort op de voorganger. Maar spannende songs als het ritmisch sterke titelnummer en ‘Alkaline Twins’ vallen op door fraai toetsenwerk.

Kan Helalyn Flowers ook rocken? Het antwoord is ja, maar de elektronica blijft de boventoon voeren. ‘Electric Night’ en ‘Rid Of Me’ zijn goed in het gehoor liggende gothrock nummers. Daar tegenover staat het geweldige ‘Shake’ dat een uitermate fraai zingende Nøemi Aurøro combineert met afgepast gitaarwerk, drumcomputer en veel elektronica. Het rustige ‘Utopia’ is zo mogelijk nog fraaier. Duran Duran-achtig toetsenwerk krijgt hier halverwege tegengas van een stevige riff en een verleidelijk zingende Nøemi.

De piepjes en bliepjes in het eveneens zwaar door toetsen gedomineerde ‘Hi Tech Medusa’ klinken wat vreemd, maar hebben hun functie binnen het nummer. De op hol geslagen drumcomputer werkt wel enigszins op de zenuwen. Maar gelukkig sluit de plaat af met een ander pareltje: ‘Lost In Translation’ dat ook weer een ongrijpbare spanning herbergt.

White Me In/ Black Me Out is de sterkste release van deze gothrockers tot nu toe. Het zou zomaar kunnen dat het beste van het duo nog moet komen. Deze plaat is in ieder geval weer een flinke stap voorwaarts.
Recensent:Jan Didden Artiest:Helalyn Flowers Label:Alfa Matrix
Cover Glen Faria - Fit

Glen Faria - Fit Glen Faria , beter bekend als MC Fit, is een van de oprichters van het...