RECENSIE: A Day's Work - A Home in the Rain

A Day's Work - A Home in the Rain
2006-06-15 De Alkmaarse band A Day’s Work heeft de afgelopen twee jaar flink aan de weg getimmerd. Zo stond de band in Paradiso, de Melkweg en speelde ze op Parkpop. Interessanter is misschien nog wel dat de band in het voorprogramma speelde van bands als Snowpatrol, Racoon en het legendarische Marillion. Deze laatste band vroeg A Days Work persoonlijk om hen te vergezellen op hun Europese tour eind vorig jaar. De komende tijd zal de A Days Work de spotlight weer voor zichzelf gaan opeisen met hun nieuwe cd A Home In The Rain.

Een vormgeving doet alvast vermoeden dat het hier gaat om een professioneel product. De eerste zelfverzekerde klanken bevestigen dat alleen maar. De sound heeft in eerste instantie iets weg van de Emo zoals we dat kennen van het Rotterdamse Face Tomorrow. Toch weet A Day’s Work hier een geheel eigen draai aan te geven door de Emo te overgieten met een lekker in het gehoor liggend en subtiel jaren tachtig geluid. Dat brengt gelijk het al even genoemde Marillion weer terug in beeld. Zo horen we de invloed van die band terug in ondermeer de zanglijnen, bijvoorbeeld tijdens het sterkte Words of Goodbye . Zeker geen ramp aangezien Marillion zanger Steve ‘H’ Hogarth een bijzonder goede en veelzijdige zanger is.

Dit kan eveneens gezegd worden van Paul Glandorf. Met veel ‘body’ en variatie weet hij elk nummer opnieuw te boeien en respect af te dwingen. Dat doet de rest van de band zeer zeker ook. Het is knap te horen hoe de band een heel vol geluid heeft weten te creëren zonder gebruik te maken van een hoop additionele partijen. Opvallend is bovendien hoe zeer de drums aanwezig zijn. Het is fijn om te horen dat deze niet, zoals als vaak gebruikelijk is, wat meer naar de ‘achtergrond’ worden gemixt.

Terug naar de songs nu. Al even werd Words of Goodbye genoemd, maar dat is zeker niet het enige nummer dat in positieve zin opvalt. Erg fraai is ook My Ambulant Caress , vooral omdat de band, als het nummer de vier minuten al overschreden heeft, nog even een tandje bij schakelt. Bijzonder sterk is ook Days go by , vooral omdat het begin van het nummer een compleet ander refrein suggereert dan dat er uiteindelijk volgt. Erg verassend. De eerste single is Welcome Home , een opvallende keuze naar mijn mening omdat het licht gedateerd klinkt.

Een ander kritiekpuntje tot slot is dat het album dermate homogeen klinkt, dat je op sommige momenten meer afwisseling in de productie zou willen horen. Maar aangezien dat het enige is, kunnen we wel stellen dat A Days Work een bijzonder goed en degelijk album hebben afgeleverd waar erg weinig op aan te merken is.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:A Day's Work Label:Suburban
Johan - Thx Johan

Johan - Thx JhnIn 2001 kwam het album Pergola van de band Johan uit. Een succesvol album;...