RECENSIE: Rudimental - Home

home
2013-06-19 Het duurde even, maar dan heb je ook wat. Het Britse Rudimental wist al in 2012 de harten van menig muziekliefhebber te veroveren met het nummer ‘Feel the Love’, maar een volledig album liet tot nu op zich wachten. Lang geduld hebben dus, maar dat wordt wel beloond met een twaalf nummers tellend meesterwerkje.

Home is namelijk het product van een muzikaal getalenteerd viertal en een sterrenensemble aan gastoptredens. Het doet, zo met de Tour de France in aanloop een beetje denken aan de Sky-ploeg. Die kopen ook allerlei ontzettend goede wielrenners aan, om zo de kopman perfect te kunnen ondersteunen. Hetzelfde doet Rudimental: de zangers en zangeressen die op Home te vinden zijn, ondersteunen de muziek van de Britten tot in perfectie.

Nu is dat ook niet heel lastig op zo’n goed in elkaar gezet album. Het past perfect in de tijdgeest van 2013, juist door soms het uitbundige te zoeken, zoals op ‘Feel the Love’ en ‘Right Here’, maar soms ook juist door een meer laid back-aanpak, op tracks als ‘Spoons’ en ‘Powerless’, zonder daarbij de muzikaliteit maar een seconde uit het oog te verliezen. De combinatie van dance, drum’n’bass, soul, dubstep en hiphop is groots, zo niet ongeëvenaard. En bovendien een prachtige dwarsdoorsnede van wat we steeds meer tegen gaan komen in de muziek van de komende jaren. Waar mensen als Flight Facilities, Ror-Shak en Jamie Woon al aan de weg timmerden, kopt Rudimental het balletje perfect binnen.

Absoluut hoogtepunt is het recht door de ziel snijdende ‘More Than Anything’ met Emeli Sandé achter de microfoon. Geweldig opgebouwd, muzikaal perfect en vooral ook heel erg mooi, zowel qua tekst als sound.

Anderzijds is geen enkele track op Home doorsnee qua sound of productie en dat toont de hoeveelheid werk die er gestoken is in de nummers afzonderlijk. Ze kloppen bij elkaar en op zichzelf; twaalf meesterwerkjes die samen een groot geheel vormen. Het is om te smullen en als Rudimental niet al vele prijzen had moeten krijgen voor de twee geweldige videoclips van ‘Feel the Love’ en vooral ‘Not Giving In’ (ook hier perfectie), dan is het wel voor dit album.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Rudimental Label:Warner Music Benelux
Cover Little Caesar - American Dream

Little Caesar - American Dream Little Caesar blijkt een passende bandnaam te zijn, want hun Rome is ook...