RECENSIE: Harvest Moon (Son) - In Tow

Harvest Moon
2013-08-05 Een sextet uit Son (Noord-Brabant), dat is de groep Harvest Moon. Ruim twintig jaar geleden begonnen de jongens, drie broers en een vriend, als bandje onder de naam ‘The Waltons’. Inmiddels zijn er twee bandleden bijgekomen en heeft het zestal een tweede EP uitgepakt. De eerste, ‘Baby Blue Star’, kwam uit in 2011 en bezorgde de band een finaleplek in de ‘Radio 538 Demoduel 2011’. Twee jaar later verschijnt de tweede EP In Tow.

De basiselementen van de muziek van Harvest Moon, zo zeggen ze zelf, zijn een sterke melodie, samenzang en een melancholisch rauw randje. De plaat opent met het rustige ‘Broke’. Geen verhaal over blut zijn, maar over een gebroken hart. De opbouw van het nummer is mooi, maar komt niet tot een wild climax. Een rare openingstrack, was de eerste gedachte. Het knalt in elk geval niet meteen de speakers uit. Het tweede nummer, ‘We Were Wrong’ is al iets pittiger, meer up-beat en met een lekker gitaarrifje. Het is dan ook meteen een iets vrolijker nummer. Bij het begin van track drie, ‘One Track’, wordt de opbouw van de plaat langzaamaan duidelijk. Het lied is net weer een stapje harder en sneller, met een leuke melodie en een prima samenzang. En inderdaad, bij de laatste track van de EP blijkt wat we dachten, te kloppen. ‘A Riddle For You’ (een cover van een Frans bandje genaamd ‘Scarletins’) rockt eindelijk echt lekker. Het hele nummer, zowel de instrumentale begeleiding als ook de zang, lijkt sterk op materiaal van de Arctic Monkeys. De afsluiter van de plaat is daarmee meteen de fijnste track op In Tow.

De vier liedjes, ook al klinken ze leuk, zijn niet echt spannend. Toch vraagt de laatste track wel om meer nummers van Harvest Moon. Wie weet komt er ooit een langspeler uit? Maar aangezien deze EP twee jaar na de vorige komt, zou het kunnen dat we daar nog even op moeten wachten.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Harvest Moon (Son) Label:Eigen Beheer
Cover The Maureens - The Maureens

The Maureens - The MaureensDe afgelopen jaren is er een overvloed ontstaan aan (Nederlandse)...