RECENSIE: The Airborne Toxic Event - Such Hot Blood

Toxic Event
2013-10-17 De alternatieve rockband The Airborne Tocix Event uit Los Angeles is niet wijd bekend, maar wordt zeker gewaardeerd onder de muziekliefhebbers die de band wel kennen. In 2008 brachten ze hun naamloze debuutalbum uit, waar hun bekendste single, ‘Sometime Around Midnight’ vandaan komt. Na twee EP’s volgde in 2011 de opvolger All At Once en met Such Hot Blood is nu ook de derde cd een feit.

De muziek van The Airborne Toxic Event kenmerkt zich door de constante wisselingen tussen ingetogen en bombastisch, zowel muzikaal als in de stem van zanger Mikel Jollett, die met zijn rauwe randje perfect zijn frustraties weet te uiten. Daarnaast gebruikt de band vaak lange instrumentale stukken in haar nummers, waarin de gitaar en strijkers een grote rol spelen. De sterk beschrijvende teksten zijn vaak verhalen over gebroken relaties. Droevige songs dus, en dat wordt benadrukt in het hoogtepunt van de plaat: ‘Elizabeth’. Jollett zingt: “She said: all your songs are sad songs … Could you write me just one love song? And put my name somewhere in the middle of it?”.

De plaat staat vol met meer prachtige nummers, zoals de tweede single ‘The Storm’, met een rustig begin en een sterke muzikale opbouw. Anna Bulbrook, de enige vrouw in het vijftal, vormt in enkele nummers een fijne tegenstem, met wie Mikel Jollett duetten zingt. Dit werkt vooral versterkend in ‘The Fifth Day’, waarin beiden tegelijkertijd hun pas verbroken relatie bezingen. Het nummer krijgt nog eens een extra dimensie door het lange filmische outro. Een vrolijke noot op het album is ‘Bride & Groom’, waarin het einde van de relatie juist positief herinnerd wordt. Op de Europese editie van het album wordt de luisteraar getrakteerd op twee bonustracks. Daarvan is de eerste, ‘Dublin’, de eerste echte ballad en een ode aan de Ierse stad. Knap is dat de band op een heel subtiele wijze een authentiek Iers geluid in het nummer kan leggen.

Met Such Hot Blood levert The Airborne Toxic Event weer een sterk album, dat een tikje beter is dan haar voorganger. Het behalen van het niveau van het debuutalbum is lastig, maar dat is ook niet nodig met een zo’n plaat.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:The Airborne Toxic Event Label:Suburban Records
Cover Blue October - Sway

Blue October - SwayVoor sommigen een oude bekende, voor anderen een ontdekking. Blue October...