RECENSIE: Ship Of Fools - Let's Get This Mother Outta Here

2002-10-10 Ooit had het metal en doomlabel Peaceville een zusterlabel met de naam Dreamtime Records. Bands die vanwege hun (meer toegankelijke) stijl niet in aanmerking kwamen voor Peaceville konden hierop uitgebracht worden. Een van hen was Ship Of Fools. In ’93 kwam ‘Close Your Eyes Forget The World” uit en in ’94 verscheen “Out there Somewhere”. Nu is er het compilatie album “Let’s Get This Mother Outta Here”, dat door Peaceville zelf uitgegeven wordt. Dreamtime bestaat immers niet meer en waarschijnlijk zijn de twee albums dus niet makkelijk meer te verkrijgen.
In 1992 werd deze vreemde, maar zeer atmosferische band opgericht door o.a. toetsenist Les Smith, die nu deze verzamelaar afgemixt heeft. Na uiteengaan van Ship Of Fools kon hij aan de bak bij Cradle Of Filth en speelt nu in de nog immer populaire doom- metalband Anathema.

Associaties met laatstgenoemde band komen af en toe boven bij het luisteren naar Ship Of Fools, maar dan denk ik wel aan het album Eternity en de lange sfeervolle stukken die daar op staan. Op deze compilatie staan slechts negen nummers. Toch bedraagt de totale speeltijd 64 minuten. Meer dan een uur lang genieten van mooie en rustige instrumentale nummers. De enkele aanwezige spraaksamples en de zeer rijkelijk uitwaaierende toetspartijen (in de band zaten twee toetsenisten) en de stuwende ritmesectie zorgen er voor dat de alsmaar voortkabbelende geluidsrivier toch spannend blijft. Gezien de titel van hun bekendste nummer “L=SD”, waarvan ook de videoclip op het album aanwezig is, zullen de bandleden regelmatig in hogere sferen verkeerd hebben. Hier naar luisteren levert eveneens een dergelijk resultaat op, je wordt er erg ontspannen van. Het valt zodoende niet eens op dat het nummer “From Time” meer dan veertien minuten duurt.
Deze compilatie is een must-have voor liefhebbers van spannende instrumentale nummers en een aanrader voor liefhebbers van trippy toetsenwerk in het algemeen. Deze muziek leent zich prima om op te studeren, een joint bij op te steken of om op te vrijen. Of je nou van Air of van Opeth houdt: dit is gewoon relaxt.

(Releasedatum 21 oktober)
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:Ship Of Fools Label:Peaceville / Suburban

The Distillers - City Of Angels'City Of Angels' is de nieuwe single en videoclip van The Distillers. Ruige,...