RECENSIE: Ivo Rosbeek en de Lotgenoten - Mannen Van De Klok

Rosbeek
2014-01-10 Ivo Rosbeek heeft zijn sporen in de Nederlandse muziekindustrie inmiddels wel verdiend; hij maakte (al dan niet met hulp van andere artiesten of zijn band) diverse theaterprogramma's en bracht een soloalbum uit. Ook maakte hij twee albums met Paul van Loo, waarop het tweetal liedjes van de Groninger Ede Staal in het Limburgs vertaalden, en een kerstalbum met bevriende muzikanten. Anno 2013 spitst Rosbeek zich helemaal op zijn project met de Lotgenoten. Twee singles verschenen er al eerder dit jaar en nu is het dan tijd voor een compleet album. De schijf draagt de titel Mannen van de Klok en gaat vergezeld van fraai artwork: een bonte fotocollage met bijbehorende voetnoten. Tevens zijn de songteksten voor de niet-Limburgse lezer vertaald naar het Nederlands.

Maar dan nu de inhoud; hoe zit het daarmee? Twaalf composities, vijfenvijftig minuten speelduur, een overkoepelend thema: de tijd. Iedereen is bekend met het nostalgisch verlangen naar het verleden en het proberen om vat te krijgen op de toekomst. Iedereen denkt na over de geboorte en de dood en de tijd die daartussen ligt. Je kunt dus wel stellen dat de band een behoorlijk universeel thema heeft gekozen om een conceptalbum over te maken.

De plaat begint met ''t Einde en Ooch 't Begin', een song over vader worden. Het is een fraaie, kleine song met effectief minimalistisch pianospel. Gelijk valt op dat er qua productie interessante keuzes worden gemaakt. Zo zijn er in bijna elk liedje kleine geluidjes die op bepaalde punten ineens op de voorgrond te horen zijn. Eigenlijk valt op de gehele productie vrijwel niets op of aan te merken. Enig kritiekpuntje wat dat betreft is de wat doffe klank van de drums op 'Aan de Angere Kant (van de Seconde)'.

'PM' begint met het getjirp van krekels. Een lekker basloopje, fijne percussie en stemmige toetsen kleuren het klankbeeld verder in. Er vormt zich een fraaie instrumental. Samen met 'AM' vormt het een mooi tweeluik, aan weerszijden van het jazzy 'Alles Vuur de Kick'. Het vormt een mooi contrast met het van Oosterse klanken opgeleukte 'De Onzichbare Man' en het bijna negen minuten durende 'The Rest Is History'; waarin historische gebeurtenissen worden bezongen. Al met al een zeer afwisselende en solide plaat.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Ivo Rosbeek en de Lotgenoten Label:Marista
Cover Eric Bibb - Jericho Road

Eric Bibb - Jericho Road Eric Bibb wijdde zichzelf zeven jaar aan het opnemen van Jericho Road ....