RECENSIE: Psycho 44 - Suburban Guide To Springtide

Psycho44
2014-01-15 Psycho 44 werd in 2007 opgericht in het Belgische plaatsje Grobbendonk. De band bestaat uit Gaelian Corluy (zang, gitaar), Olivier Lambrechts (drums), Pieter-Jan Janssen (bas) en Jonas Vermeulen (gitaar, synthesizers). Het geluid van de band laat zich omschrijven als rock met invloeden uit punk- , stoner- en garagerock en een klein beetje elektronica.

Psycho 44 behaalde in 2010 de vierde plaats in Humo’s Rock Rally en scoorde in datzelfde jaar een hitje met de sterke single ‘All My Demons Have Distortion’. Dit nummer vormt nu de opening van het debuutalbum Suburban Guide To Springtide. Op dit album knalt de band er in zo’n 37 minuten tien songs doorheen die prima in het gehoor liggen, maar zeker niet te glad zijn. Mede dankzij producer Stefan Misseghers (dEUS) is de sound lekker rauw en bovendien zijn de songs dik in orde.

Naast ‘All My Demons Have Distortion’ bevat Suburban Guide To Springtide ook nog de single ‘Dance Mthrfckr Dance’, een inderdaad swingend nummer waarin de synths een belangrijke rol spelen. ‘=M=’ en ‘No Methaphor’ zijn van een iets andere orde. In deze songs beukt Psycho 44 er lekker op los en schreeuwt Gaelian Corley zich de longen uit het lijf.

‘Surfer Shell’ is een snel nummer met vooral een erg lekkere baslijn. Het stevige ’65 Days’ bevat halverwege een wat rustigere, licht experimentele passage, waarna een harder gedeelte volgt dat wel wat aan Rage Against The Machine doet denken. De titeltrack begint rustig en bevat verderop zowel harde en rustigere passages en doet mede hierdoor wel wat aan Nirvana denken. Het album eindigt met het nummer ‘Tamiko’, dat mooi opbouwt van een vrij open geluid aan het begin naar een volle sound tegen het einde.

Suburban Guide To Springtide is een prima debuutplaat en België heeft er met Psycho 44 opnieuw een uitstekende band bij.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Psycho 44 Label:Suburban
Cover Mintzkov - Sky Hits Ground