RECENSIE: Gary Numan - Jagged

Gary Numan - Jagged
2006-07-20 Gary Numan werd eind jaren 70 bekend met de groep Tubeway Army. Hiermee scoorde hij in 1979 de hit Are Fiends Electric?.

Sinds die grote hit is Gary Numan steeds platen blijven maken, maar het succes werd steeds minder. In de jaren '90 werd hij echter opeens weer “cool” doordat bekende artiesten als Marilyn Manson en Trent Reznor hem als belangrijke invloed aanmerkten. In 2000 bracht hij het album Pure uit, volgens velen zijn beste sinds jaren. In 2002 scoorden de Sugababes een hit met het nummer Freak Like Me dat is opgebouwd rond een sample uit Are Friends Electric?.

En nu is er dus het nieuwe album Jagged. Volgens het perbericht is het één van de donkerste en meest elektronische albums uit Numan’s carrière. Ook maakt hij voor het eerst in 20 jaar weer gebruik van echte drums in plaats van een drumcomputer.

Dat klinkt allemaal mooi, maar is Jagged daarmee ook een goed album? Het antwoord op die vraag is volmondig Nee! OK, niet alles is slecht, er zijn enkele lichtpuntjes, maar daar moet je goed naar zoeken.

In de eerste twee songs Pressure en Fold horen we Rammstein-achtige, hoekige gitaarriffs. De stem van Numan past echter helemaal niet bij dit soort muziek en verdrinkt er eigenlijk in. Dit ligt natuurlijk ook gedeeltelijk aan de productie. Hierna worden de gitaren wat zachter gezet en speelt de electronica wat meer de hoofdrol. In de nummers Halo en Slave past de stem van Numan daardoor een stuk beter bij de muziek. Het is echter allemaal niet echt spannend. Vooral het gebrek aan overtuiging is storend. Het nummer In A Dark Place is eigenlijk het enige goede nummer van Jagged en dat komt met name door de zanglijn in het refrein, die erg sterk is. Hierna volgen nog enkele aardige songs (Haunted en Blind) maar daarna zakt het niveau weer in.

Het grootste probleem van Jagged is duidelijk het gebrek aan overtuiging. De toch stevige drums beuken nergens echt, de zang grijpt je bijna nergens echt aan en de muziek is gemixt tot één electronische brij zonder uitschieters. Een nummer met een goede zanglijn zoals In A Dark Place maakt meteen duidelijk dat Gary Numan toch echt wel wat kan. Helaas weet hij dat op het grootste deel van Jagged echter goed verborgen te houden. Ik ga Are Fiends Electric? nog maar eens opzetten.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Gary Numan Label:Cooking Vinyl Records
Joan As Policewoman - Real Life

Joan As Police Woman - Real LifeJoan As Policewoman is de artiestennaam van violiste/singer-songwriter Joan...