RECENSIE: Various - Live At Wacken 2012

Wacken
2014-03-21 Nadat het Dynamo Open Air festival ophield te bestaan was het behelpen met de metalfestivals in Nederland. Een groot meerdaags festival lijkt er niet meer in te zitten en dus wijken de Nederlandse headbangers massaal uit naar Graspop (België) en Wacken Open Air in Noord-Duitsland. Van Wacken zijn in het verleden al diverse dvd’s verschenen De editie van 2012 is ook vastgelegd op een mooie, bijna vijf uur klokkende, box met drie dvd’s. De titel is: Live At Wacken 2012 – 23 years Faster : Harder : Louder.

Verdeeld over de drie schijfjes zien we 58 songs van 24 uiteenlopende acts. Hierbij is de afdeling traditionele metal het sterkst vertegenwoordigd. Het blijft Duitsland tenslotte. Daar is natuurlijk niets mis mee, want nog altijd fris ogende acts als Saxon, Testament, Hammerfall en Overkill weten het publiek prima mee te krijgen. Bij Edguy is het wel even slikken. De Duitsers klinken wel erg simpel en te vrolijk. Daarbij doet het Duitse accent de tenen krommen.

Het stukje gothic- en blackmetal is wat minder vertegenwoordigd, al mogen we op deze dvd genieten van Leaves’ Eyes, met de oogverblindende, maar enigszins vals zingende, Liv Kristine in de hoofdrol. Verder vinden we ook Moonspell (met een akoestische set in de tent) en Cradle Of Filth. Bij Cradle Of Filth gaan er wel een paar wenkbrauwen omhoog. Want waarom staat deze band in de openlucht in de zon te spelen. Deze band hoort natuurlijk in het donker in de tent en te zien aan het afwezige enthousiasme bij de band en de lauwe publiekreacties denkt iedereen er zo over.

Van het deathmetal- en grindcore-front mogen we onder anderen Decapitaded enNasum verwelkomen en ook is er voldoende thrashmetal aanwezig, waarbij het Chinese(!) Suffocated (niet te verwarren met Suffocation) in positieve zin opvalt.

Van de grotere bands op het affiche moeten we het doen met Volbeat en hoewel de Deense band inmiddels heel groot is geworden blijft de muziek, ondanks enkele gastoptredens, toch niet veel meer dan simpele metal verpakt in middelmatige songs. Maar het publiek smult ervan dus krijgt Volbeat alle credits.

Vreemde eenden in de bijt zijn ook op Wacken aanwezig, zo zijn Schandmaul met haar folkrock en de Duitse cowboys van The Boss Hoss duidelijk toegevoegd ter vermaak van het Duitse publiek.

De absolute hoogtepunten van deze box staan op de derde dvd. Zo komt de epische metal van Circle II Circle, de band van voormalig Savatage-zanger Zachary Stevens, prima uit de verf en is vooral de sfeerrijke doommetal van Ghost Brigade een lust voor het oor en oog.

Natuurlijk missen we een aantal grote namen die in de line-up stonden, maar dat zal wel met rechten te maken hebben. Van de bands die wel hun toestemming hebben gegeven heeft men een mooie compilatie kunnen maken die mooi de sfeer op dit oergezellige festival weergeeft. Vooral de modderpoel op het veld levert prachtige beelden op. Dat daarbij alles mooi en rustig in beeld is gebracht en het geluid ook prima is maakt dat de drie dvd’s prima uit te zitten zijn.
Recensent:Jan Didden Artiest:Various Label:UDR
Cover Cage The Gods - Badlands

Cage The Gods - BadlandsZoals het de echte rock and roll betaamt, verliet de drummer van Cage The...