RECENSIE: Social Distortion - Social Distortion / Mike Ness

2002-10-13 Ken je het gevoel dat je krijgt wanneer je muziek leert kennen, waarvan je eigenlijk wel weet dat alle nummers al lang klassiekers zijn? Vervelend he? Een dergelijk gevoel van onbehagen dringt zich aan mij op bij het luisteren naar de promosampler die Kung Fu heeft rondgestuurd om het heuglijke nieuws te verspreiden dat zij eind oktober vier Social Distortion albums en twee albums van SD zanger Mike Ness zullen heruitgeven. Want, potverdikkie, dit is simpelweg geweldig. Waarom heb ik het hele oeuvre nog niet in m'n kast staan?

Zowel het meer country en rhythm & blues georiënteerde solowerk van Mike Ness als de albums van de in 1978 opgerichte "Rolling Stones van de punk" waren in Europa nauwelijks nog verkrijgbaar. Kung Fu brengt een einde aan dit euvel en brengt de vier Social Distortion albums 'Mainliner', 'Mommy's Little Monster', 'Prison Bound' en 'Live at the Roxy' opnieuw uit in Europa. Ook 'Cheating at Solitaire' en cover/tribute album 'Under The Influences' van SD zanger en cultfiguur Mike Ness zullen binnenkort weer volop verkrijgbaar zijn. Geen slecht nieuws! Zowel solo als met SD heeft Ness schitterende nummers gemaakt.

Als je al bekend bent met de bluespunkrock van SD, dan kan je nu je collectie aanvullen. Mocht je het nog niet goed kennen, probeer dan een van de bovengenoemde albums. Als ik het voor het zeggen had, waren ze alle stuctureel voorzien van het predikaat "No risk disc". Luister ook eens naar Ness solo. "If you don't have roots you don't have shit", aldus de man zelf. Zijn roots zijn blues en country en dat is te horen ook. De aangrijpende solonummers worden op uitstekende manier begeleid met veel slide en steelguitar. Niet veel artiesten weten smart en melancholie zo voelbaar in muziek te verpakken als Mike Ness.
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:Social Distortion Label:Kung Fu Records

Tiger Army - Early Years EPTiger Army heeft nog maar één keer in Nederland opgetreden....

Obstructie - Oorverdovende Stilte De hoes van ‘Oorverdovende Stilte’, de nieuwe cd van...