RECENSIE: The Unguided - Fragile Immortality

Unguided
2014-05-16 Een aantal jaar geleden leek het gedaan te zijn met de samenwerking tussen Roland Johansson en de gebroeders Sjunnesson. Eerstgenoemde stapte uit Sonic Syndicate, omdat het toeren en de daaraan verbonden uitbundige leefstijl hem niet in de koude kleren ging zitten. Niet veel later besloot ook Richard Sjunnesson de band te verlaten en al snel kwam het met The Unguided tot een hernieuwde samenwerking tussen de Sjunnessons en Johansson. Melodic death metal is nog altijd hun core business.

De heren hebben na een lang opnameproces hun tweede album Fragile Immortality afgerond. The Unguided blijkt zoekende te zijn. Veelvuldig geëxperimenteer met toetsen en elektronica pakt zelden goed uit. Het zorgt in ‘Unguided Entity’ bovenal voor chaotische taferelen. Wanneer er voorzichtiger omgesprongen wordt met deze progressieve elementen, zoals in ‘Defector DCXVI’, hebben ze meer bestaansrecht.

Net als in Sonic Syndicate is het vocale samenspel tussen Johansson en Richard Sjunnesson het belangrijkste kenmerk van de formatie. Het negatieve gevolg daarvan is dat de muziek vaak leidt onder de overdaad aan zang. Met name de screams van Sjunnesson zijn te talrijk aanwezig. ‘Inception’, dat een stuk minder complex is dan de film met Leonardo DiCaprio, overtuigt alleen in de passages die Johansson voor zijn rekening neemt. Wanneer The Unguided in ‘Eye Of The Thylacine’ eens goed met dynamiek werkt, gooit een zwakke en clichématige tekst roet in het eten: “Everyone thinks of changing the world, but no one considers changing themselves”.

Drummer Richard Schill, voorheen actief in Shining, zorgt in veel nummers voor een energieke basis. Het is één van de weinige positieve elementen van Fragile Immortality. Zwak bonusmateriaal dat bestaat uit remixen vol lompe beats en een magere samenwerking met Hansi Kürsch van Blind Guardian vormt nog een extra domper. “Hear my hymns, the hymns of the damned”, te horen in ‘Defector DCXVI’, getuigt helaas van zelfkennis.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:The Unguided Label:Napalm Records
Cover Griss - Llora Por El

Griss - Llora Por ElZo glad als de hoes doet vermoeden is de muziek gelukkig niet. Griss , in...