RECENSIE: Bowrain - Far Out

Bowrain
2014-07-10 De bevolking van onze hoofdstad bestaat volgens de laatste cijfers uit 178 verschillende nationaliteiten. Een Amsterdamse Sloveen bewijst met zijn debuutalbum Far Out maar weer eens dat zo’n smeltkroes ook op cultureel gebied zijn vruchten afwerpt. Het album is deels opgenomen in zijn thuisstad en Tine Grgurevic, de man om wie het gaat, kreeg daarbij hulp van een Griekse plaatsgenoot, de producer Nikos Kandarakis. Onder zijn muzikantennaam Bowrain maakt Grgurevic warme elektronica, waarbij hij zijn muzikale oorsprong niet verloochent.

Grgurevic komt namelijk uit de jazz. De nummers zijn stuk voor stuk opvallend gestructureerd. Hoewel de Sloveen veel variatie in zijn muziek inbouwt, slaagt hij erin om rust uit te stralen. Far Out kent weinig oneffenheden en als ze er zijn, houdt Bowrain de schade beperkt. Afsluiter ‘Flying Light’ is het meest rechttoe rechtaan, omdat het de hele tijd leunt op hetzelfde ritme. Daaromheen is genoeg interessants geplakt om niet te hoeven spreken van een zwak einde.

Voor ‘Flying Light’ zijn er zes voltreffers te horen. Door het gebruik van enkele vocalisten en wat stemsamples is het geheel al divers. Daarbij komt nog de muzikale verscheidenheid. Het op een breakbeat gebouwde ‘Breathe’ is in het eerste deel springerig. Zware bassen en kronkelende pianolijnen zijn daar mede verantwoordelijk voor. Na een break gebruikt Grgurevic een sample met mystieke zang, die het nummer een dreigende wending geeft. Zangeres Shisani Vranckx geeft het daaropvolgende nummer dan weer een Massive Attack-vibe. Een stevig doordenderende bas deelt de genadeklap uit.

Het ruim twee minuten tellende intro van ‘Fresh’ is het uitzitten waard. Na een radicale wending mondt het namelijk uit in een euforisch rammelende track. De rinkelende bellen doen aan Four Tet denken. ‘Now’ gaat vervolgens door op het ingezette pad, al kruipt het door enkele hoge uithalen in een stemsample meer in de richting van het werk van Thom Yorke. Mr. Radiohead, Four Tet en Massive Attack; de referenties spreken boekdelen. Dit is niet zomaar een debuut.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Bowrain Label:Eigen Beheer
Cover Errorhead - Evolution

Errorhead - EvolutionMarcus Deml is een Duitse gitarist, die nadat hij zijn school afgemaakt had...