RECENSIE: Nervosa - Victim Of Yourself

Nervosa
2014-07-16 Drie mooie meiden, een gitaar, een basgitaar, een drumstel, drie kwartier en twaalf songs. Het zijn de ingrediënten voor een snoeiharde thrashmetalplaat. Het gaat hierbij om het Braziliaanse trio Nervosa dat met haar debuutplaat Victim Of Yourself Braziliaanse thrashmetal weer op de kaart zet. Hiermee ontsnappen we even lekker aan alle WK-Samba, juichpakken en alle andere ongein. Alsof de drie dames willen zeggen: “Dit is ook Brazilië, daarvoor hoef je niet in een string op het strand te dansen terwijl de mannen voetballen.” Gelijk hebben ze.

Op de voorkant van het boekje staat een mooie aanbeveling van Max Cavalera, zodat er geen twijfel over bestaat waar Nervosa haar inspiratie vandaan heeft.

Na het wat obligate instrumentale, drie minuten durende intro met onweer en onaardse geluiden worden we getrakteerd op elf spetterende thrashmetal-songs die als een stoomwals over je heen denderen.

Zangeres/ bassisite Fernanda Lira klinkt alsof er niet met haar te spotten valt. Haar rauwe strot past perfect bij de snelle songs en de teksten die ze uitspuugt die handelen over dood en verderf. Gelukkig hebben de dames voldoende afwisseling in de songs aangebracht, al waart de hele plaat lang de geest van de oude Sepultura-albums rond en horen we ook flink wat Kreator- en Slayer-invloeden. Maar wat dondert het, Victim Of Yourself is gewoon een lekker album met supersnelle songs vol tempowisselingen.

Razende nummers als ‘Deep Misery’, ‘Into Moshpit’, en ‘Death!’ worden afgewisseld met wat meer gevarieerd werk als ‘Twisted Values’ , ‘Nasty Injury’ en het titelnummer. Daarbij valt op dat de dames bijzonder strak klinken. Natuurlijk passen hierin de uit de bocht vliegende, Slayeriaanse gitaarsolo’s.

Het is duidelijk, Victim Of Yourself is een thrashmetalplaat van constant niveau. Origineel is dit natuurlijk nergens, maar de liefhebbers van dit soort muziek wensen ook geen vernieuwing. Voor Sepultura-fans die na Arise zijn afgehaakt is dit een must-have. Zo kunnen we gelijk even lekker ontsnappen aan alle futebol-gekte en van een prima Braziliaans exportproduct genieten.
Recensent:Jan Didden Artiest:Nervosa Label:Napalm Records
Cover Conan - Blood Eagle

Conan - Blood EagleMaak een mix van de zwaarste stoner en de meest zwartgallige doommetal en...