RECENSIE: Rival Sons - Great Western Valkyrie

Rival Sons
2014-08-06 Bij iedere plaat die de Californische band Rival Sons uitbrengt, zijn ze weer wat meer succesvol en stijgt hun populariteit geleidelijk. Speelden ze een aantal jaren terug nog in de kleinere zaaltjes, tegenwoordig krijgen ze de grote zaal van de Melkweg met gemak vol. En terecht, want de band brengt bluesrock van een kwalitatief hoog niveau, zowel op de plaat als op het podium. Bij ieder nieuw album weet het viertal zich ook nog eens te verbeteren en ook bij hun inmiddels vijfde plaat Great Western Valkyrie is dat niet anders.

Daarop heeft de band voor de gelegenheid goede vriend Ike Owens, oud keyboard speler van The Mars Volta, die ook met Jack White samenwerkte, gevraagd zijn steentje bij te dragen. Dit heeft tot gevolg dat de nummers voller klinken en waar nodig aan dramatiek winnen. Grote trekpleisters van de band zijn nog steeds zanger Jay Buchanan, met zijn geweldige strot en gitarist Scott Holiday met zijn bezielde gitaarspel. Ook nu weer weten zij naar grote hoogten te stijgen. Zo spant Buchanan vaak de stembanden aan voor prachtige uithalen of, zoals aan het einde van 'Secret', door krachtig te schreeuwen. Holiday heeft geweldige riffs in huis, maar weet altijd te doseren, waardoor de momenten waarop hij zijn gitaar laat janken of krijsen des te imposanter overkomen.

De ritmesectie bestaande uit drummer Michael Miley en nieuwe bassist Dave Beste speelt voornamelijk in dienst van de liedjes, maar doet dat met verve. Opvallend is hoe authentiek deze plaat klinkt en het geluid van de zestiger jaren doet herleven. In het begin wordt flink uitgehaald met ronkende hardrock nummers als 'Electric Man' en ‘Play The Fool’, waar naarmate de plaat vordert de ballads de overhand krijgen, maar de plaat toch niet aan kracht verliest. In tegendeel, de band klinkt op die momenten juist op haar best met een bij tijd en wijle "croonende" Buchanan en de kermende gitaren. Op 'Belle Starr' wordt afgewisseld tussen progrock-achtige passages en balladesque stukken. Het nummer gaat over de vrouwelijke outlaw Belle Starr uit de tijd van het Wilde Westen in Amerika. Buchanan bezingt haar op een tragische wijze en noemt haar"the Great Western Valkyrie", een vrouw die beslist over leven en dood, waaraan de langspeler zijn titel dus ontleent.

Opnieuw hebben Rivals Sons een stap voorwaarts weten te zetten met de tien nummers op Great Western Valkyrie. Ze blijven misschien netjes binnen de kaders van het genre, maar tegelijkertijd blijven ze ook trouw aan hun eigen principes. Geen overbodige productionele trucjes, maar zoveel mogelijk alles bijna live opnemen, waardoor de luisteraar weet waaraan hij toe is. “What you hear is what you get” zeg maar, en dat is niet mis.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Rival Sons Label:Earache
Cover PS I Love You - For Those Who Stay

PS I Love You - For Those Who StayVerwacht bij PS I Love You geen zoetsappige popliedjes. Dit duo uit Canada...