RECENSIE: Beaty Heart - Mixed Blessings

Beaty Heart
2014-10-04 Beaty Heart is niet de eerste die na de doorbraak van Vampire Weekend indiepop combineren met Afrikaanse ritmes. Veel bands hebben het geprobeerd , met wisselend succes. Voor elke Local Natives was er een Treefight for Sunlight, bovendien sloeg de balans sloeg vaak meer uit naar de laatstgenoemde. Beaty Heart is helaas nog niet op het niveau van eerstgenoemde, maar zijn ook zeker niet formularisch te noemen. Mixed Blessings bevat een merkwaardige verzameling songs.

De plaat begint vol goede bedoelingen, openers ‘Banana Bread’ en ‘Kanute’s Comin’ Round’ klinken als een springerige versie van Cloud Control, vermengd met invloeden van Alt-J en natuurlijk Vampire Weekend. Waar Beaty Heart echter van deze bands verschilt is dat het de invloeden vaak niet succesvol in een Westerse context geplaatst krijgt. Waar vooral Vampire Weekend er een kunst van maakt om de Afrikaanse invloeden spaarzaam en uitgekiend te vermengen met de popmuziek, lukt dit Beaty Heart vaak niet.

Na de eerste single ‘Seafood’ verzandt Mixed Blessings namelijk in een hoop doelloos geëxperimenteer. Veel van de creatieve keuzes pakken verkeerd uit, waarbij vooral de vele vocale acrobatieken van zanger Josh Mitchell op de zenuwen gaan werken. Het instrumentarium daarintegen valt regelmatig wel goed op zijn plaats. De drums zitten soms wat te ver vooraan in de mix en de instrumentale tussenstukken ‘Opal Loop’ en ‘Opal Shred’ voegen helemaal niks toe, maar ze kunnen veel verbloemen met het vrije enthousiasme van een debuterende band.

Mixed Blessings is bovenal een album van nog niet waargemaakte potentie. In elk nummer schijnen flarden van klasse door, die vaak om zeep worden geholpen door een overdaad aan ideeën. Het gevoel ontstaat dat als Beaty Heart zichzelf in toom kan houden, de helft van de problemen in dit album al opgelost zijn. Er is geen tekort aan creativiteit in deze jonge band, er is alleen een filtermechanisme nodig. De springerige psych-indie is een volle markt, maar nu MGMT al jaren geen goed album meer heeft uitgebracht en Vampire Weekend de mosterd steeds verder van Afrika haalt kan er een plekje ontstaan voor deze band.

Er moet nog veel geschaafd worden aan de sound van Beaty Heart. Na een stevig begin zakt het album terug in overgeproduceerde, zwevende liedjes die nergens heen lijken te gaan. Single ‘Seafood’ laat blijken dat het talent er zeker is, tijdens de rest van Mixed Blessings komt dit echter maar mondjesmaat naar buiten. Voor fans van Vampire Weekend echter een band om in de gaten te houden, het zou zomaar nog wat moois op kunnen leveren.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Beaty Heart Label:Universal
Cover Okkultokrati - Night Jerks

Okkultokrati - Night JerksWat krijg je als je gothic rock en hardcore punk met elkaar mengt? Het...