RECENSIE: Metz - II

Metz
2015-05-06 In 2012 leverde METZ, een post-punk trio uit Toronto, hun alom geprezen selftitled debuutplaat af. Na een aanloop van zo’n vijf jaar, waarin erg veel werd opgetreden en enkele 7”s werden uitgebracht, had de band zijn alles vernietigende sound volledig uitgebalanceerd en was de tijd rijp voor een volledige plaat. In 2013 volgde een zegetocht langs de zalen en festivals, waarna de band in 2014 nieuw materiaal schreef en opnam. Het resultaat mag er zijn.

Met II doen de noisepunkers het kunstje nog eens dunnetjes over, met nog meer uitgesponnen arrangementen en een groter arsenaal aan instrumenten. Frontman Alex Edkins, die zichzelf naar eigen zeggen ziet als pessimist die beseft hoe veel geluk hij heeft, beschrijft de plaat als “much havier, darker and slopier” dan de voorganger. De thematiek van de plaat komt van een jaar van verlies, twijfel en overwegingen over de relatie(s) tussen mensen, de dood en de wereld. Veel van de rauwe randjes en ‘lelijke’ tonen zijn volgens hem in tact gebleven bij de productie van de plaat en de drie Canadezen laten horen wie ze zijn, zonder concessies te doen of in te spelen op verwachtingen.

Dat is dan ook al duidelijk vanaf de aftrap van II met het nummer ‘Acetate’, dat onlangs al op het internet verscheen met een gave clip met pannenkoeken. Dreunende en voortstuwende baslijnen, strakke drums en overstuurde, panische gitaarriffs met de nodige distortion en dat geheel, waarbij veel herhaling wordt toegepast, wordt afgetopt met de onheilspellende zang van Edkins. Na het wat toegankelijkere en meer punk georiënteerde ‘The Swimmer’, stijgt de band tot grote hoogte – of daalt het tot grote donkere diepte - met het alles verpulverende ‘Spit It Out’. Dit is met viereneenhalve minuut het langste nummer van de plaat en het heeft dezelfde receptuur als het openingsnummer. Ophet vervolg van de plaat houdt METZ de vaart erin met hun niets ontziendepost-punk. Noemenswaardig zijn nog de nummers ‘I.O.U.’ en ‘Eyes Peeled’ (uptempo, punk), ‘Nervous System’ (panisch, uptempo en met de nodige dubs en loops) en waardige afsluiter ‘Kicking A Can Of Worms’.

Nadat noise en post-punk liefhebbers eerder dit jaar al konden smullen van het debuutalbum van VietCong, kunnen ze nu hun hart ophalen met het tweede album van METZ. II is met zijn perfecte mix tussen punk en overweldigende noise een plaat voor de jaarlijstjes. De band is deze zomer live te zien op het Best Kept Secret Festival.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Metz Label:Subpop
Cover Rose Windows - Rose Windows

Rose Windows - Rose Windows Rose Windows is een zes koppige psychedelic rock- en folkformatie uit...