RECENSIE: David Knowles - Footsteps

Knowles
2015-05-22 Begin 2015 bracht singer-songwriter David Knowles zijn eerste EP uit. Lang tot het verwachte debuutalbum heeft het daarna dus niet geduurd. Met Footsteps geeft hij een uitgebreider beeld van zijn stijl en zijn schrijfkunsten weer. Want niet alleen zijn bijzondere, diepe stem mag opvallend zijn, ook de liedjes die de man schrijft en hoe deze bespeeld worden, op vaak alleen maar een gitaar, mag als bijzonder worden beschouwd. Vergelijkingen komen direct om de hoek kijken. Niet alleen zijn stem mag klinken als Eddie Vedder, zijn liedjes op dit debuut brengen je in dezelfde sfeer als de bekende soloplaat van de Pearl Jam frontman Into The Wild. Toch weet Knowles er een eigen album van te maken, ondanks twee covers. De zanger uit Edinburgh brengt je in een sfeer die je ook hebt bij een beeld van zijn thuisland. Donker en grauw, maar toch erg indrukwekkend.

De voorganger van dit debuutalbum, EP The Alchemist, bevatte slechts drie nummers plus een remix maar op basis van die tracks wekte Knowles toch aardig wat verwachtingen. Met zijn stem kan hij je aangrijpen en had daar alleen zijn gitaar voor nodig. Op dit album wisselt hij dat aardig af. Nummers als ‘On The Road’ of ‘Howlin At The Moon’ worden wel degelijk beter door de muzikale begeleiding en klinken daardoor wat voller. Een doffe drums of een cello, alles voor de sfeer. Bewust of niet, het werkt goed.

Knowles vertelt verschillende verhalen in verder niet echt uitgebreide liedjes. Jammer genoeg heeft de zanger er toch twee covers aan toegevoegd. Zijn versie van ‘Ain’t No Sunshine’ mag dan indrukwekkend klinken en de cover van ‘Hey Joe’ is ook alleraardigst, toch is het iets wat deze man niet nodig heeft. Aan het talent te zien had het toch mogelijk moeten zijn om hier twee eigen nummers aan toe te voegen.

Een hoogtepunt op het album is het nummer ‘The Alchemist’, wat al eerder te horen was op de gelijknamige EP. Een mooi, dromerig liedje wat helaas net als meerdere songs voor je gevoel aan de korte kant is. Dit, plus de twee covers maken het album er niet minder mooi op. Er blijft genoeg over om uit te kijken naar meer werk van deze man. De warme, donkere stem van Knowles in combinatie met de fijne liedjes beloven genoeg om zijn Footsteps te blijven volgen.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:David Knowles Label:Eigen Beheer
Cover The Information - I Foresee Trouble

The Information - I Foresee Trouble The Information is een Overijssels viertal dat hun ambitie nooit onder...