RECENSIE: Poison Idea - Confuse & Conquer

Poison Idea
2015-05-25 Dat Poison Idea anno 2015 een album uitbrengt is een behoorlijk surrealistisch gegeven. De hardcore/trash pioniers uit Portland staan al 35 jaar bekend om ontelbare personele wisselingen en hun über destructieve houding. Een dieet van drugs, drank en vet zorgde ervoor dat de gehele band ergens halverwege de jaren `80 een gewicht had van een keurige 150+ kilo per persoon. Gitarist ‘Pig Champion’ was op een gegeven moment goed voor nog een kilootje of 100 extra en moest zodoende als een soort BB King zittend optreden. Confuse And Conquer is het eerste album wat verschijnt sinds het overlijden van het eerdergenoemde boegbeeld. Er is wat verjongd in de ritmesectie en oudgediende Eric Olson is terug in de gelederen.

Als er één band kon spugen was het Poison Idea wel. Loeihard, goor, en nietsontziend. Als je dan hoort dat er nieuw werk op stapel staat, kan je slechts je hart vasthouden. Want dat was toen. Hoeveel blijft er over van al die furie na zo veel jaar?

Conclusie: Alles en meer.

Je zit namelijk direct rechtop. Opener ‘Bog’ trapt zonder waarschuwing of intro je deur in en voordat je het weet gaat bij het vierde nummer het gas wat terug voor een welkome adempauze. ‘Hypnoptic’ is een vreemde eend in de bijt. Het lagere tempo en het semi-meezingbare refrein doen een knik naar oer-Britse working class punkbands als Cock Sparrer en Sham vermoeden. Vast lief bedoelt, maar het komt te geforceerd over en slaat de plank nogal mis. Gelukkig gaan met ‘Trip Wire’ alle registers direct weer open en kunnen de vingers weer massaal de lucht in.
Hoewel de plaat gekenmerkt wordt door een herkenbaar trashy geluid, kent het werk meerdere verrassingsmomenten. Het nummer ‘Dead Cowboy’ is zowaar een prachtige country-noir-achtige surfballad en een piano (!) zorgt her en der voor en rustpunt in de bak herrie.

Confuse And conquer doet in alle opzichten zijn naam meer dan eer aan. Het schuurt, ramt en overwint. Dat de nummers, zeker voor het genre, soms wat lang aan doen, valt wel op maar stoort eigenlijk nauwelijks. Het is goed om te ontdekken dat een band als Poison Idea zich muzikaal nog wel enigszins weet te ontwikkelen. Verrassend genoeg een klassieke hardcoreplaat in de dop, dit. There, I said it.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Poison Idea Label:Southern Lord
Cover The Gentle Storm - The Diary

The Gentle Storm - The DiaryArjen Lucassen weet het elke keer weer voor elkaar te krijgen: zijn...