RECENSIE: Strange Wilds - Subjective Concepts

Strange Wilds
2015-08-03 Laten we de open deur maar direct intrappen:Strange Wilds heeft heel, heel erg goed naar Nirvana geluisterd. Het is nogal een understatement dat het trio uit Olympia, Washington (popquiz feitje en niet geheel toevallig: Nirvana heeft haar roots in dezelfde stad) is beïnvloedt door de vuige sound van dat andere grungy hardcore trio. Dat deze heren hun debuut op hetzelfde label uit hebben gebracht als Cobain en co dat ooit deden maakt het allemaal des te smeuïger. Je zou bijna gaan denken dat er opzet in het spel is.

Het vergt niet veel meer dan een kleine minuut om te concluderen dat de band voor Subjective Concepts heel erg ordinair op zoek is geweest naar het meest klassieke nineties underground rockgeluid wat je kunt bedenken, en het bovendien gevonden heeft. Misschien is het maar beter om niet veel meer tijd aan de grote vergelijking te besteden. Want: Who cares?

Alle ingrediënten voor een coole plaat zijn namelijk daar: Deze jongens kunnen een aardig mopje spelen. De gitaarsound op Subjective Concepts is vet. De drums zijn hard. De hooks knap en de bochten waardoor men zich uit typische rockstructuren regelrecht een snijdende hardcore-achtige breakdown instuurt zijn scherp. Teksten als: ”I can’t think any louder, you’re just gonna have to learn to read my mind” varen lekker mee op het egocentrische en ongeïnteresseerde denken van ’The kids today’. Bovendien zorgen de luttele nanoseconden die er tussen de nummers gelaten zijn voor een prettig gevoel van ‘binnendenderen’.

Strange Wilds heeft, in het kielzog van een klaarblijkelijke hernieuwde behoefte aan hardere gitaarbands (we noemen Royal Blood die op ontploffen staan en bijvoorbeeld uitpuilende festivaltenten bij John Coffey), een hoop in zich om heel erg groot te worden. Het enige wat er bij wijze van spreken aan ontbreekt is de goedkeuring van opperhoofd Grohl en ze kunnen de wereld over.

Goed gejat of niet, je zou deze mannen bijna bedanken voor een lesje ‘Weten jullie nog hoe Amerikaanse rock klonk voordat iedereen make up ging dragen?’. Laat dat nou net de les zijn geweest die ‘die andere band’ ons ook ooit leerde. Je zou bijna gaan denken dat ze het expres doen.
Recensent:Lennert Oosterling Artiest:Strange Wilds Label:Subpop
Cover Black Mountain - Black Mountain

Black Mountain - Black MountainToen aangekondigd werd dat de psychedelisch rockband Black Mountain dit...