RECENSIE: The Libertines - Anthems For Doomed Youth

Libertines
2015-10-26 De hype rond The Libertines is groot. Althans, dat was hij sinds het debuutalbum van de band in 2002. Twee jaar later kwam het titelloze vervolgalbum. Al snel volgden er vooral veel nieuwsberichten over de gang van zaken binnen de band en ging het zelden meer over het muzikale aandeel van de mannen in de Britpop. Logisch, die was tot aan dit jaar nihil. Een gemakkelijke zet was dan ook Time For Heroes uitbrengen. Een verzamelaar met het beste van de band tot aan dat moment. Om de fans toch tevreden te stellen werden er drie nieuwe songs aan toegevoegd. Er volgden wat kleine reünietjes die elke keer weer dezelfde vraag met zich meebracht. Wanneer komt het een keer tot een derde album? De mannen hadden ieder hun eigen projecten en dat leidde ertoe dat dit derde album, Anthems For Doomed Youth, een gevalletje Chinese Democracy werd.

De samenwerking tussen Pete Doherty en Carl Barât voelt direct weer vertrouwd. Aanstekelijke riffs openen het album met dito songs. De teksten weer recht voor z’n raap en vooral erg Libertines. ‘Barbarians’ en eerste single ‘Gunga Din’ zijn goede liedjes, wat op de eerste twee platen een normale zaak was. Op dit album vallen ze helaas te snel op.

Het middenstuk van het album neemt af in tempo en dat maakt het vrij langdradig. Rustige nummers die de vertrouwde energie helaas niet in zich hebben. Het wordt daardoor wat minder goed behapbaar om het album meerdere malen achter elkaar te luisteren. De samenwerking met producer Jake Gosling (o.a. Ed Sheeran, One Direction en Paloma Faith) kan hier medeoorzaak voor zijn. Het lijkt er in ieder geval niet op dat dit de juiste match is.

Of het nu daadwerkelijk aan een samenwerking met een producer ligt valt natuurlijk te bezien. De overhand van vrij slappe songs zal ook vooral komen door de chemie binnen de band. De energie van de mannen lijkt zich vooral te uiten in de andere muzikale projecten. Je hoort dit te vaak terug en dat is jammer. Aan muzikale kwaliteit geen gebrek en de opvallende tracks zijn ook zeker voor een fan een toevoeging aan het repertoire. De vraag is alleen of dit album nog een vervolg krijgt. De band kennende krijgt ook dit verhaal zeker een staartje. Wellicht maar weer een aantal jaren van speculatie wachten.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:The Libertines Label:Virgin Music
Cover A-HA - Cast In Steel

A-HA - Cast In Steel a-ha is terug. Het is dertig jaar geleden dat de Noorse formatie hun debuut...