RECENSIE: Elvis Presley - If I Can Dream

Presley
2015-12-22 In een poging om aan de gigantische wereldwijde vraag te voldoen, bracht het verleden ons meerdere geremixte compilatiealbums van het fenomeen Elvis Presley. En waar voormalige compilatiealbums veelal als eenvoudige geldklopperij bestempeld werden, breekt If I Can Dream met deze aanname. De King of Rock & Roll droomde zelf namelijk altijd van een orkestraal album. Opnamestudio’s RCA en Legacy voldeden aan deze wens door de klassieke nummers te completeren met nieuwe arrangementen van het Royal Philharmonic Orchestra.

If I Can Dream opent met ‘Burning Love’, de laatste top tien hit van Elvis. Wat direct opvalt is de kwaliteit van de mix. De klassieke vocaalopnamen en de nieuwe arrangementen lijken uit eenzelfde opnamemoment te komen. Dit maakt het nummer, evenals de tracks die volgen, voller. Hierbij moet wel een kanttekening gemaakt worden: voller is niet altijd beter.

Zo kennen onder andere de vervolgtrack ‘It’s Now Or Never’, ‘Love Me Tender’ en ‘Fever’ (featuring Michael Bublé) een lichte overdaad aan snaarinstrumenten en (back-up)vocalen. De kracht van de originele opnames zat hem juist in de simpliciteit, waarbij Elvis de nummers eigen wist te maken door zijn stem als instrument in te zetten.

Dat neemt niet weg dat er ook zeer interessante composities op het album verschijnen. De drie tracks die volgen - ‘Bridge Over Troubled Water’, ‘And The Grass Won’t Pay No Mind’ en ‘You’ve Lost That Lovin’ Feelin’’ zijn daar ontzettend sterke voorbeelden van. De snaarinstrumenten bewegen sprookjesachtig rondom Elvis zijn vocalen en de nieuwe arrangementen voelen als een frisse aanvulling op het origineel.

Een gedoseerde toevoeging van het Royal Philharmonic Orchestra blijkt het beste. Eindproducties die kunnen rekenen op een dergelijke minimale aanvulling zijn ‘Can’t Help Falling In Love’, ‘In The Ghetto’ en ‘An American Trilogy’. Het album eindigt met titeltrack ‘If I Can Dream’ dat in eerste instantie dicht bij het origineel lijkt te blijven. Echter, tegen het einde van het nummer wordt er weer gekozen voor een bombastische benadering. Ietwat tekenend voor dit compilatiealbum.

If I Can Dream kent meerdere prachtige bewerkingen van al bestaande prachtige nummers. Haaks daarop staat de her en der aanwezige overdaad aan snaarinstrumenten die het Royal Philharmonic Orchestra inzet. Een gedoseerde benadering richting het origineel blijkt het beste. Het is immers de stem van Elvis die de nummers hoort te dragen.
Recensent:Niel Verstegen Artiest:Elvis Presley Label:RCA
Cover VanVelzen - Call It Luck

VanVelzen - Call It LuckHet begon voor Roel van Velzen allemaal in 1999 bij Crazy Pianos in...