RECENSIE: Tosk - Blue City

Tosk
2016-02-11 Zelf noemen ze bands als Talking Heads, Grandaddy, The War On Drugs en “zo’n bandje waarvan de naam je nu even niet te binnen wil schieten” als raakvlakken in hun muziek. En inderdaad bij het beluisteren van de EP Blue City van de Utrechtse formatie Tosk vraag je je voortdurend af waar het je aan doet denken. De ritmisch nummers klinken spannend en gevarieerd en hebben inderdaad stuk voor stuk iets herkenbaars.

Wat opvalt is dat ze vooral in de opbouw aan dEUS doen denken. Een liedje als ‘Our Saviour’ bijvoorbeeld dat rustig opbouwt naar een climax, waardoor de spanning langzaam toeneemt. Iets wat de Belgische band tot in de perfectie beheerst en wat één van de sterke pijlers is van hun muziek. Tosk laat horen dit ook in de vingers te hebben, zoals op ‘Icarus’, dat mooi klein begint en waarvan je verwacht dat het nog los gaat barsten, maar dit uiteindelijke niet doet. De liedjes hebben ook stuk voor stuk een ritmisch karakter, bijvoorbeeld in ‘Days In The Fire’. Dit geeft ze een sterke groove mee en houdt de motor van de EP soepel draaiend.

Dit vind je ook allemaal in het titelnummer terug, wat daardoor een fijn nummer is geworden met uitwaaierende gitaren ondersteund door die stuwende groove. Grote thema’s gaat de band ook al niet uit de weg en tekstueel zitten er fraaie vondsten in de liedjes. “Silent night, holy night in the city of brides” klinkt het in ‘City Of Brides’. Zorgvuldig wordt er met teksten gespeeld en hebben de mannen daadwerkelijk ook iets te melden.

Blue City is een zeer aangename kennismaking met Tosk en maakt nieuwsgierig naar waar de band nog meer mee voor de dag kan komen. Het valt daarom te hopen dat er snel meer materiaal te beluisteren valt en we meer van de groep gaan horen. Het is ook interessant hoe de band uit de Domstad dit op de planken weet te brengen. In ieder geval is Nederland in potentie weer een boeiende band rijker. En die naam van dat ene bandje wil maar niet te binnen schieten.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Tosk Label:Eigen Beheer
Cover David Bowie - ★

David Bowie - ★Op 10 januari jl. overleed David Bowie . Zijn overlijden kwam als een grote...