RECENSIE: Cam Penner - Sex & Politics

Cam Penner
2016-02-24 Muziek maken over in wat voor een ingewikkelde wereld we eigenlijk leven; Cam Penner kan het. Op achttienjarige leeftijd besloot hij het huis uit te gaan om rond te trekken door Noord-Amerika. In die tijd heeft hij veel gewerkt voor daklozen, waardoor hij daarna besloot zelf dakloos te worden en full time folkmuziek te maken. Je moet het maar durven. Na zijn succesvolle, vijfde album Gypsy Summer;een album vol hoop, staat de teller inmiddels alweer op zeven. Zijn nieuwe album Sex & Politicsis gemaakt in een periode van slechts tien dagen. Cam Penner wist dus precies wat hij wilde en op deze natuurlijke wijze is dit een respectabel album geworden.

Het album wisselt af tussen rustige en ruige folk, soms zelfs met een vleugje rock. ‘I Believe’ is bijvoorbeeld een nummer dat rustig op gang komt en uiteindelijk door middel van de basdrum meer energie krijgt. De stem van Penner heeft in de coupletten een hees randje, maar in het refrein brult hij de woorden uit, waardoor hij meer emotie inbrengt en het hese randje even verdwijnt. De gitaarmelodie blijft het gehele nummer hetzelfde en is op dat moment subtiel meer aanwezig. Hierdoor ontstaat een track die perfect is voor in een bruine kroeg, waarbij je stampend op de maat moet meezingen.En verlaat die kroeg niet, want ‘Hey You! (Lovers Of Music)’ is ook een swingende song. De rauwe tonen van de gitaar passen goed bij zijn stemgeluid. De herhaling hiervan komt de song ten goede, maar het is jammer dat de gitaarsolo maar erg kort is. Hier zouden we wel meer van willen horen.

Toch is de rustige folk niet weg te denken van het album. De tracks ‘I’m Calling Out’, ‘Look Out Your Window’ en ‘Come Back To Me’ zijn hier voorbeelden van. De mondharmonica komt af en toe om de hoek kijken om de echte folk sound terug te brengen. De poëtische teksten van Cam passen dan ook goed bij dit nummer. Waar het hese, rauwe stemgeluid van Cam het beste tot zijn recht komt, is in de track ‘Bring Forth The Healing’. Het geklap wat daarna wordt aangevuld met zijn stem, zorgt voor saamhorigheid. Wanneer er subtiele pianoriedeltjes en een zware bas aan worden toegevoegd, is het nummer zo goed als af. Een erg nette combinatie van herhaling en afwisseling zorgen voor de gouden formule.

Sex & Politics is alweer het zevende album van Cam Penner. Hij laat dan ook zien dat hij al een tijdje bezig is en dat hij uitdagingen niet laat liggen. Binnen tien dagen heeft hij er een plaat van weten te maken, waarover anderen misschien een jaar zouden doen. Hier en daar had hij er nog meer uit kunnen halen, maar desalniettemin is dit een album om trots op te zijn.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Cam Penner Label:Lucky Dice Music
Cover Bacon Fat Louis - Live

Bacon Fat Louis - LiveOp het vorige album bestond Bacon Fat Louis nog duidelijk uit twee...