RECENSIE: Moderat - III

Moderat
2016-06-17 III is het derde wapenfeit van Moderat. Het Duitse drietal is de versmelting van het duo Gernot Bronsert en Sebastian Szary (beter bekend als Modeselektor), met Sascha Ring (die de artiestennaam Apparat draagt). Het album sluit een trilogie af die startte met het naar zichzelf vernoemde debuut en opvolger II. De muzikale evolutie die het drietal op die drie platen laat horen is opmerkelijk en bij elk ‘vervolg’ werd het geluid weer iets meer gepolijst. De vraag is nu of III daadwerkelijk het einde van een ontwikkeling markeert en welke weg het drietal in de toekomst inslaat. Vooralsnog is III een hoogtepunt binnen het oeuvre van Moderat en een hoogtepunt als het gaat om elektronische muziek. De rauwe randjes van het debuut zijn glad gepoetst, maar de zinderende bassen en vloeiende beats draaien nog steeds op volle toeren.

Een echte knaller à la ‘A New Error’ die te vinden is op de eerste plaat, valt hier nergens te bespeuren. Daarvoor in de plaats krijgen we meer ingetogen nummers, zoals opener ‘Eathing Hooks’ en ‘Ghostmother’. Opvallend is de gevoeligheid die in deze nummers ten gehore komt. De openingstrack weet met zijn opbouwende spanning en vocalen van Ring een prachtig geheel te creëren. De doffe geluiden staan daarbij in schril contrast met de hoge stem van Ring, wat een bijzonder geheel oplevert. Sowieso krijgt hij vergeleken met de vorige albums hier nog meer ruimte om te zingen. De zang is een van de elementen waardoor dit album vergeleken met zijn twee voorgangers meer emotie bevat. Ook de nummers zonder vocalen zitten vernuftig in elkaar. Neem het nummer ‘Finder’, dat de luisteraar met een golvende melodie en vervormde stemmen zonder moeite meevoert naar de planeet die Moderat heet.

Lang uitgesponnen nummers zoals ‘Milk’ kom je op III niet tegen. Het album klinkt zeer compact en beheerst, Moderat komt daarbij erg daadkrachtig over. Naast de ingetogenheid is er ook ruimte voor stevige beats. De nummers worden allemaal sterk opgebouwd en klinken opvallend gelaagd. Single ‘Reminder’ – wederom met vervormde stemmen – bouwt vanuit een percussief begin op naar een organisch geluid waarbij het drietal op elk refrein een zinderende climax uit hun mengpanelen weten te toveren. ‘The Fool’ neemt daarna weer wat gas terug, maar raast ook met zijn scherpe tonen smakelijk verder. ‘Intruder’ markeert vervolgens het hoogtepunt van het album. Hier wordt het trucje van ‘Reminder’ opnieuw slim toegepast. Via een rustige opening wordt de luisteraar meegevoerd naar daverende climaxen waarbij de oren lekker mogen klapperen.

De inmiddels opgebouwde reputatie – ook wat betreft optredens – heeft Moderat met III wederom weten te bevestigen. Het volstrekt unieke geluid van de drie Duitsers beleeft op elke nieuwe plaat weer een subtiele transformatie en dit derde album kan worden gezien als het eindstadia binnen dit proces. De muziek is dan ook tot in de puntjes verzorgd en afgestemd. Als een muzikale spekkoek weet III met laag op laag te betoveren en vervoeren.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Moderat Label:Monkeytown Records
Cover I Have A Tribe - Beneath A Yellow Moon

I Have A Tribe - Beneath A Yellow MoonHet moet lastig zijn om op dit moment een voet aan de grond te proberen te...