RECENSIE: Dark Funeral - Where Shadows Forever Reign

Dark Funeral
2016-08-21 Het is alweer zeven jaar geleden dat we een heus Dark Funeral album mochten begroeten. Het enige levensteken was in 2015 toen de band één nummer losliet in de vorm van ‘Nail Them To The Cross’, dat we nu ook op de langverwachte nieuwe plaat Where Shadows Forever Reign terugvinden. Verder kwam de Zweedse blackmetalband alleen in het nieuws als er narigheid was. Zo verliet zanger Magus Caligula (echte naam Magnus Broberg) na een knipperlichtrelatie in 2014 definitief de band en in 2013 sloeg een van de oprichters van de band, Blackmoon (David Parland), de hand aan zichzelf. De gitarist was al lang geleden opgestapt, maar het gebeuren had toch een grote impact op gitarist en medeoprichter Lord Ahriman (Mikael Svanberg). Verder is Dark Funeral altijd al een duiventil geweest zodat het allemaal even teveel werd en we inderdaad wel heel erg lang moesten wachten op Where Shadows Forever Reign, maar het is zeker het wachten waard geweest.

Ahriman heeft een puike band bij elkaar verzameld waarin we Chaq Mol (Bo Karlsson), gitarist sinds 2003 weer tegenkomen. Daarnaast mogen we de nieuwe zanger Heljarmadr (Andreas Vingbäck) en drummer Dominator (Nils Fjelström) verwelkomen. Een bassist die stabiel in de band wilde blijven was nog niet voorhanden zodat Ahriman zelf de baspartijen heeft verzorgd. Het stemgeluid van Heljarmadr zit redelijk in de buurt van zijn voorganger, al klinkt hij iets minder smerig en een stuk beter verstaanbaar.

Het is fijn te horen dat Dark Funeral geen grote concessies aan het geluid heeft gedaan zodat de plaat bijna naadloos aansluit op haar voorganger. Openingssong ‘Unchain My Soul ‘ bevat nog de bekende druistige tempo’s, maar omdat er daarna regelmatig even op de rem wordt getrapt komt het allemaal een tikje zwaarder en epischer over dan wat we al kennen van de band. Met als hoogtepunt het zwaar slepende ‘As I Ascend’ dat begint met de overbekende kerkklokken, maar dat door zijn slepende ritme en kenmerkende uitwaaierende gitaarpartijen ineens heel erg aan, het eveneens Zweedse, Hypocrisy doet denken. De regelmatige afwisseling tussen de rustigere stukken en snelheidsduivels als ‘The Eternal Eclipse’ en ‘Nail Them To The Cross’ maakt dat de snelle stukken nog intenser overkomen en dat het heel prettig luisteren is naar dit album.

Where Shadows Forever Reign is misschien geen klassieker zoals de eerste albums van Dark Funeral zeker zijn, maar het is een prima album waarbij het heerlijk is om je volledig onder te dompelen in de intens zwartgallige blackmetal van een nog altijd een toonaangevende band in het genre, ook na zeven jaar. De fans van de Zweedse band kunnen de plaat blind aanschaffen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Dark Funeral Label:Century Media
Cover Tarja - The Shadow Self

Tarja Turunen - The Shadow SelfSinds Tarja Turunen eind 2004 uit Nightwish is gezet is het haar flink voor...