RECENSIE: The Kilkennys - The Colour Of Freedom

Kilkenny
2016-10-05 The Kilkennys brengen met The Colour Of Freedom een mooie aaneenschakeling van energieke Ierse ballades. De aanstekelijke stem van Davey Cashin brengt krachtige meezingbare folkteksten op een overtuigende en uiterst traditionele Ierse manier, zoals we dat van de vierkoppige band gewend zijn. Het album bestaat uit een combinatie van zelfgeschreven werk en eeuwenoude Ierse folkliederen, maar de band blijkt zeer goed in staat om deze twee verschillende bronnen van muziek als één saamhorig geheel op plaat te zetten.

De kwaliteit van The Colour Of Freedom komt niet uit originaliteit — en wat wil je, met zo’n traditionele stijl als deze — maar uit finesse. Het relatieve simplisme van de muziek wordt gecompenseerd met een tot in de puntjes gepolijste uitvoering, zowel op vocaal als instrumentaal gebied. De muzikale uitvoering is in essentie al aan het uiterlijk van de heren op de albumomslag af te lezen: netjes en verzorgd. Niet je standaard klassieke Ierse voorkomen, maar geweldig kwalitatief.

Avontuur hoef je op de nieuwe plaat van The Kilkennys dus niet te verwachten. Dat zal ook niet zijn waar de traditionele Ierse balladeliefhebber naar zoekt. Wat je wel kunt verwachten is een sterke afwisseling van traditionele en nieuwe liederen die tot in het kleinste detail correct zijn uitgevoerd. Een kwalitatief uitstekende plaat dus, maar geenszins bijzonder in creatief opzicht.
Recensent:Marijn Smid Artiest:The Kilkennys Label:Marista
Cover Wolverine - Machina Viva

Wolverine - Machina VivaHet is jammer dat een kwaliteitsband als Wolverine tot nu to nooit de...