RECENSIE: Ian Fisher - Koffer

Fisher
2017-01-14 Hoe ziet een countryzanger zonder land eruit? Opvallend genoeg, in het geval van Ian Fisher, als moderne countryheld Sturgill Simpson. De opvallende gelijkenis tussen Fisher en Simpson stoppen niet bij het uiterlijk. Beide artiesten bevinden zich zowel in het hoofd als in het hart tussen twee plaatsen in. Waar dit bij Simpson tussen hemel en aarde is, pakt Fisher het iets simpeler aan: De singer-songwriter geboren in de Amerikaanse staat Missouri begeeft zich momenteel in Berlijn maar lijkt gezien de inhoud van deze songs daar ook niet echt te kunnen aarden. Het levert een hoop nummers op die verhalen over zijn twijfel en zijn wensen, over gaan of blijven en over de mensen die daar doorslaggevend in zijn.

Het is niet moeilijk om het thema van Fishers’ tweede te achterhalen. ‘If You Wanna Stay’, ‘The Way To Go’, ‘Settlin’ in’ en het enige Duitstalige nummer ‘Koffer’ geven na een simpele blik op de tracklist al een hoop prijs. Een bepaalde verfijning had ook in de songs zelf soms niet misstaan. ‘Tears For Elvis’ en ‘Thinkin’ About It’ bijvoorbeeld bevatten veel zinnen die, hoewel professioneel opgenomen en ingespeeld, vol staan met ongepolijste teksten. Zinnen die een beetje in de melodie gepropt zijn. Het is geen grote stoorfactor omdat de nummers over het algemeen erg prettig in het gehoor liggen, maar hierin blijkt wel dat de Duitse efficiëntie zijn intrede heeft gedaan in het hoofd van Fisher en soms de boventoon voert over het poëtische gevoel van de Amerikaanse country.

Wat Fisher zeker wel heeft is een goed gevoel voor prettig klinkende composities. Koffer luistert erg lekker weg, geholpen door een zeer competente zang en backing band. De toevoeging van een akoestische demo van buitenbeentje ‘Koffer’, een leuk maar vrij recht voor zijn raap Duitstalig countrynummer, geeft het nummer misschien net iets te veel eer maar dat kan Fisher vergeven worden. Veel van de nummers op Koffer bevatten secties die gedurende de week wel een paar keer in je hoofd blijven steken. Van het eerdergenoemde ‘Koffer’ tot het afsluitende ‘Nothing’ tot ‘Seriously Who’, er valt Fisher absoluut geen gevoel voor radiovriendelijke country te ontzeggen.

Het ontbreekt Koffer bij en tijd en wijlen aan wat diepgang, maar is desondanks een erg prettig in het gehoor liggend countryalbum. Het is maar goed dat Fisher zo van reizen houdt, want met Koffer kun je een hoop tevreden zalen vullen.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Ian Fisher Label:SnowStar Records
Cover Little Steve & The Big Beat - Another Man

Little Steve & The Big Beat - Another ManHet debuutalbum van Little Steve & The Big Beat heeft een vrij simpel...