RECENSIE: Jesca Hoop - Memories Are Now

Hoop
2017-03-22 Geinig weetje: Jesca Hoop was ooit het kindermeisje van Tom Waits. In hoeverre dat haar loopbaan geholpen heeft is niet duidelijk, maar doet er eigenlijk niet toe omdat Hoop inmiddels al jaren sterk op eigen benen staat. Memories Are Now is alweer haar zesde album sinds 2007 en dan rekenen we het vorige jaar verschenen Love Letter For Fire; haar samenwerking met Sam Beam van Iron and Wine nog niet eens mee.

Lijkt ze dan wellicht stilistisch op haar voormalige werkgever? Op het eerste gehoor misschien niet direct, maar net als Waits weet Jesca Hoop met minimale middelen een optimaal effect te sorteren. Daarnaast geeft ze blijk van verschillende markten thuis te zijn. Het titelnummer bijvoorbeeld waarop Hoop, slechts begeleidt door een simpel gitaarmotiefje op PJ Harveyiaanse wijze, iets aan haar ex duidelijk lijkt te willen maken: "You haven't broken me yet. You don't scare me to death. You don't scare me at all. Though you try, I've lived enough life. I've earned my stripes. With my knife in the ground. This is mine". Waarvan akte. En slechts een kleine zinsnede uit het geheel, maar u heeft een idee.

Ook staat ze met één been in de folk en dat op een bijna traditionele manier. Dat laat ze schitterend horen op songs als 'Songs Of Old', waarop ze letterlijk lijkt terug te kijken ("Mama singin' the songs of old") en uiting geeft aan een diep respect voor de folktraditie. Ook 'Animal Kingdom Chaotic' heeft deze feel, maar heeft alleen al door de grappige referentie naar de comedy show Little Britain ("Computer says no") iets eigentijds. Of het werkelijk prachtige, verstilde 'Pegasi' waarin ze weer een duidelijke boodschap afgeeft ("I won't bend but I will break under the weight")

Dat ze echter ook de indiescene een warm hart toedraagt wordt duidelijk in 'Cut Connection' waarin toch even Tom Waits om de hoek komt kijken. Of het met percussie en bluesy riffs opgesierde 'Unsaid'. Een speciale vermelding verder nog voor het afsluitende 'The Coming', waarin Hoop over een onvervalste Twin Peaks gitaartwang een zekere wanhoop bezingt ("in hopes that it makes sense of it all").

Laten we ook vooral de rol van producer Blake Mills op Memories Are Now niet vergeten. Zelf ook een begenadigd zanger/gitarist drukt hij een stempel op de platen die hij tegenwoordig produceert (denk Alabama Shakes, John Legend, Laura Marling). Platen die als gemeenschappelijke deler hebben dat ze over een helder, naturel geluid beschikken. Een verademing in deze tijden van compressie. Een samenwerking die Jesca Hoop bovendien op Memories Are Now geen windeieren heeft gelegd.
Recensent:Mark Michels Artiest:Jesca Hoop Label:Subpop
Cover Sleater-Kinney - Live In Paris

Sleater-Kinney - Live In ParisDe terugkeer van Sleater-Kinney sloeg in als een bom toen bleek dat het...

Cover Allison Crutchfield - Tourist In This Town

Allison Crutchfield - Tourist In This Town Allison Crutchfield is een uit Alabama afkomstige singer-songwriter die al...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT