RECENSIE: Deserted Fear - Dead Shores Rising

DF
2017-03-11 Wanneer je (na een wat misplaatst intro) de eerste track van Dead Shores Rising over je heen laat walsen, denk je direct met een Zweedse deathmetalband te maken te hebben die het oldschool kettingzaag geluid heeft heruitgevonden. Het blijkt in dit geval niet om een Zweedse band te gaan, maar om het Duitse Deserted Fear. Het derde album van dit drietal heeft echter wel een Zweeds tintje, namelijk de mixing en mastering is verzorgd door grootmeester Dan Swanö, die er voor heeft gezorgd dat de plaat keihard binnenknalt, maar ook dat daardoor de vergelijkingen met de aller-beroemdste Zweedse bands niet van de lucht zullen zijn. Maar wat dondert het, wanneer je eenmaal met dit album kennis hebt gemaakt zul je moeten beamen dat dit alleen maar een compliment is.

Dead Shores Rising is het voorbeeld van een plaat die laat horen dat goed gemaakte deathmetal nog steeds retespannend kan zijn. Drie kwartier lang strakke kettingzaag riffs, duistere gitaarloopjes, noest doorroffelende drumslagen en een goeie gore rochelstrot van Manuel Glatter maken van dit Dead Shores Rising een plaat die je gehoord moet hebben wanneer je deathmetal een warm hart toedraagt. Afgaande op de titels gooien de heren in de teksten een hoop doodse ellende over ons heen en een songtitel als ‘The Edge Of Insanity’ is natuurlijk een leuke ode aan Dan Swanö’s eigen’ Edge Of Sanity’. Daarnaast mag Tomas Lindberg van At The Gates, met zijn kenmerkende blaffende grunt nog even een mopje meebrullen op de bonustrack ‘The Path Of Sorrow’.

Zoals gezegd begint de plaat als een stormram met ‘The Fall Of Leaden Skies’, maar vooral het prachtige en afwisselende ‘Open Their Gates’ is een prijsnummer op zich dat wel wat aan Entombed doet denken. Het is jammer dat een nietszeggend instrumentaal stukje halverwege even de vaart uit de plaat haalt, maar hierna beukt de band weer onverdroten verder met prachtige snelheidsduivels afgewisseld door wat meer lomp ploegende stukken zoals ‘Face Our Destiny’, ‘The Carnage’ en het magistrale ‘Carry On’ dat als een op hol geslagen heimachine doorbeukt. Maar altijd zijn de songs volgepropt met memorabele riffs en inventieve loopjes en solo’s, waardoor het tot aan het einde genieten blijft.

Er wordt gelukkig nog steeds urgente deathmetal gemaakt. Dead Shores Rising, het derde album van Deserted Fear, is het ultieme bewijs dat het oldschool geluid nog steeds fier overeind staat en dat er toch weer bands opstaan die er hun eigen draai aan geven. Indrukwekkend!
Recensent:Jan Didden Artiest:Deserted Fear Label:Century Media
Adna

Adna - ClosureEen Zweedse sensatie die van zweverige droompop binnen no-time een duistere...