RECENSIE: Charlotte O.C. - Careless People

Charlotte
2017-06-06 De in deze week 29 jaar oud geworden zangeres Charlotte O’Connor mag dan nu pas haar eerste album uitbrengen, haar carrière was op jonge leeftijd al veelbelovend. Wie deze mooie verschijning zo ziet, zal niet opkijken dat juist zij op haar zestiende al het gezicht van het grote surfmerk Quiksilver werd. Charlotte OC, zoals ze als artiest door het leven gaat, heeft haar knappe koppie van een Ierse vader en een half Malawisch, half Indische moeder. En dan kan ze ook nog eens prachtig zingen. Een idool in wording, die na een aantal EP’s nu eindelijk een volwaardig album aflevert.

Careless People zou naar eigen zeggen veelal de kant van soul, r&b en pop op moeten gaan. De zangeres brengt hier en daar deze genres aardig samen, maar vooral de pop overheerst. Waardoor dit album al snel op een plaat van bijvoorbeeld Sia, Birdy of Lana de Rey lijkt. Daarbij is de stijl van O’Connor wel afwijkend van deze voorbeelden en klinken de songs wel erg radiovriendelijk. Een slimme zet van de uit Blackburn, Engeland afkomstige schone, aangezien dat op dit moment veel airplay zal kunnen opleveren.

Haar talent zit hem echt in haar zangkwaliteit. Met een heldere, vlekkeloze stem haalt ze zonder moeite iedere noot, loepzuiver. Het is daarom ook jammer dat ze in haar songs niet echt de grenzen opzoekt, laat staan dat ze er overheen dreigt te gaan. De nummers blijven daarom beheerst, je krijgt niet het idee dat je naar iets indrukwekkends zit te luisteren, terwijl dit op haar EP’s juist wel het geval was.

Toch moet gezegd worden dat het album prima songs bevat. Een hoog meezinggehalte en potentiële nummer één hits, wat ook te zien is aan de radiovriendelijke lengte van alle tracks. Hoor je in de openingstrack nog een donkere sound, dan volgt hierop een wat opgewektere O’Connor. Juist dat donkere staat haar goed, het is het totaalplaatje met haar verschijning die dit nog indrukwekkender maken. Je zou bijna zeggen: helaas dat ze toch de mainstream kant op gaat. Voor velen zal dit juist ook weer een nieuwe ontdekking kunnen worden. Een zangeres met veel hits, met een prachtig uiterlijk en zalen uitverkopend. Veelbelovend, deze Charlotte OC dus. Maar met deze plaat helaas wel erg dertien in een dozijn.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:Charlotte O.C. Label:Harvest
Sacred

The Obsessed - Sacred The Obsessed is een band van de lange adem. In 1980 kwam The Obsessed...