RECENSIE: Sean Webster - Leave Your Heart At The Door

Webster
2017-07-03 “Bluesrock ontstond door aan bluesmuziek rockelementen toe te voegen en er wordt veel geïmproviseerd. Bekende artiesten in dit genre zijn Gary Moore, Walter Trout en Stevie Ray Vaughan”, volgens Wikipedia. De Sean Webster Band valt ook in de categorie bluesrock maar verwacht geen groep die het experiment opzoekt, volop improviseert of ingewikkelde gitaarsolo’s op je afvuurt. Verre van dat; de zesde plaat Leave Your Heart At The Door is veel meer een popalbum geworden met flink wat ballads - dat is even wennen deze nieuwe koers.

Zanger/gitarist Sean Webster komt uit Engeland maar woont tegenwoordig met zijn vrouw Kim in Giethoorn. Hij is gezegend met een karakteristieke rauwe stem; ergens tussen Joe Bonamassa en Joe Cocker. Als gitarist legt hij veel gevoel in zijn spel en bezit hij de gave om prima songs te schrijven. De tweede gitarist is ingeruild voor een (Nederlandse) toetsenist: Bob Fridzema. De groep wordt verder gevormd door bassist Greg Smith en drummer Joel Purkess. Het grootste gedeelte van de nieuwe plaat is in slechts vier dagen studiotijd opgenomen en de meeste nummers lagen al een tijdje op de plank. Het album klinkt desondanks uitstekend en dat is ook te danken aan Jon Astley die de mastering voor zijn rekening heeft genomen.

‘Give Me The Truth’ opent lekker uptempo en de Hammond klanken zijn een waardige toevoeging aan het geheel. ‘Wait Another Day’ is een wat zoetsappig nummer wat vooral overeind blijft door Sean’s sterke stemgeluid. Een stuk beter wordt het met het wonderschone ‘Broken Man’, misschien wel het beste wat het nieuwe album te bieden heeft met wederom mooi toetsenwerk van Fridzema. Na het vrolijke ‘You Got To Know’ - inclusief blazers - volgt de meer dan zeven minuten durende blues-kanjer ‘Start Again’; met mooie zangmelodieën en een schitterende gitaarsolo vol gevoel en passie. Dit moet live een genot zijn om naar te luisteren. Het middenstuk is wat minder interessant; ook tekstueel is het niet allemaal even hoogstaand: “first we were friends, then we turned to lovers”. Opvallend is dat de gitaarklanken in het gevoelige ‘Silence Echoes In My Heart’ vanaf 2:46 één op één geleend zijn van Jimi Hendrix’s ’Little Wing’. Onze eigen Penny Leen Krebbers zorgt voor de nodige vocale afwisseling in ‘I Don’t Wanna Talk About It’. Het slotstuk ‘Til Summer Comes Around’ is een fraaie cover van Keith Urban uit Nieuw Zeeland welke trouwens maar zelden ontbreekt op de setlist.

Een popalbum of niet; Sean Webster heeft een flinke stap voorwaarts gemaakt met Leave Your Heart At The Door. Ook een toetsenist in plaats van een tweede gitarist blijkt een prima keuze; de muziek klinkt hierdoor een stuk opener. Absoluut het beluisteren waard, dit gevarieerde album!
Recensent:Ivo van Gool Artiest:Sean Webster Label:Cadiz Music
Glimt

Petter Carlsen - GlimtHeel vroeger begon hij met spelen in rockbands. Hierdoor leerde Petter...