RECENSIE: Gert van Veen - Celebrate Life - Het Verhaal Van ID&T

ID&T
2017-09-11 Dertien jaar na Het verhaal Van ID&T: Deel 1 is er nu het 750-pagina’s tellende vervolg, wederom geschreven door musicoloog, journalist en producer Gert van Veen. Het boek is gepubliceerd ter ere van het 25-jarig bestaan van het miljoenenbedrijf, dat in 1992 werd opgericht door Irfan van Ewijk, Duncan Stutterheim en Theo van Lelie (en voilà, daar komt ook meteen de naam van de organisatie vandaan).

Bij het doorbladeren van het boek valt meteen de prachtige vormgeving op. Felle kleuren en fraaie foto’s sieren het lijvige werk, zonder het overzicht te verliezen. Je krijgt hierdoor meteen de feeststemming mee waar het bedrijf uiteraard bekend omstaat. Feesten en festivals als Thunderdome, Sensation en Mysteryland komen in het boek uitgebreid aan bod, maar zijn slechts elementen binnen het verhaal rondom de vriendenclub die toentertijd het bedrijf op zouden richten dat uiteindelijk de grootste dance-organisatie ter wereld zou worden.

Zo’n enorme hoeveelheid aan bladzijdes betekent ook veel ruimte om uitgebreid op zaken in te gaan. Naast veel feiten komen er ook een hoop persoonlijke verhalen voorbij, zowel van de drie oprichters, als naasten en artiesten. De foto’s van festivals, feesten en personen geven je het gevoel dat je daadwerkelijk deel van uitmaakt.

Uiteindelijk is het niet zo gek dat Celebrate Life: Deel 2 zo’n enorm drukwerk is geworden. Het laat namelijk op zijn beurt zien hoe enorm ID&T wel niet is geworden. Het boek geeft daarmee een uitgebreide en tevens persoonlijke kijk op het miljoenenbedrijf, in een uiterst fraai vormgegeven geheel. Feesten zoals Thunderdome zijn gaandeweg opgehouden met bestaan en een aantal jaar geleden was er nog het drama bij de overname door het Amerikaanse SFX. Toch blijft ID&T zich nog volop profileren en ontwikkelen, zo blijkt uit dit boek. “Er is nog zoveel te doen” is dan ook de laatste quote op de laatste bladzijde. Het is daarom waarschijnlijk een kwestie van tijd voor deel drie uitkomt.

Celebrate Life: Deel 2 biedt een prachtig naslagwerk en tevens een interessante documentatie over de ontstaansgeschiedenis van en ontwikkelingen binnen de fameuze dance-organisatie. Op naar het vijftigjarig bestaan.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Gert van Veen Label:Mary Go Wild
Cover Rancid - Trouble Maker

Rancid - Trouble MakerPraktisch elke punkrocker kent Rancid . Zo weet, als het goed is, ook elke...