RECENSIE: Noga Erez - Off The Radar

Noga Erez
2017-09-28 Off The Radar is de debuutplaat van de Israëlische zangeres Noga Erez, die op haar eerste album gretig synthpop met een donker randje aangrijpt om zo een futuristische sfeer te scheppen. Hierbinnen zijn ook invloeden r&b en triphop terug te horen. Qua sfeer hangt het ergens tussen FKA twigs en M.I.A. De donkere ondertoon van de muziek draagt bij aan het concept wat de Israëlische op deze plaat probeert uit te dragen, hoewel je ook merkt dat deze nog op zoek is naar een muzikale identiteit. Soms klinkt de muziek erg doordacht. Nochtans grijpt Off The Rader je ook vaak gestaag bij de oren.

Erez opent haar album met kronkelende beats en nestelt zich zo moeiteloos in je trommelvliezen. Na de openingstrack volgt het opgefokte ‘Dance While You Shoot’. De opeenvolging van beats en geluiden vormen hier een dansbaar geheel, waarbij je ook hoort dat de productiemachine overuren heeft gedraaid. Het zijn eigenlijk de downtempo nummers die het sterkste aan de sfeer bijdragen. Toch weet de artieste over het algemeen het overzicht redelijk te bewaren, ondanks het nu en dan balanceren op het randje van overvol. Met stemvervorming, onheilspellende intermezzo’s en andere middelen die haar muziek net dat bevreemdende tintje meegeven, is het soms toch lastig de aandacht op het totaalplaatje te houden.

Het is moeilijk om stil te blijven zitten op een nummer als ‘Pity’, dat je met zijn pompende en schurende beats haast verplicht bent te gaan dansen. Ook de titeltrack valt in dit straatje. Het album heeft dus een beetje twee gezichten. Enerzijds het puur dansbare deel, anderzijds het meer ingetogen deel waarop de duistere sfeer duidelijk naar voren komt. Deze debuutplaat bewijst dat Noga Erez een hoop in haar mars heeft, maar een vervolg op Off the Radar zal wellicht gebaat zijn met iets meer focus. Dat zou een eventueel concept beter tot zijn recht kunnen laten komen. Voorlopig kan er in ieder geval lekker gezwierd worden op de beats van deze Israëlische dame.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Noga Erez Label:City Slang
Cover Ulrika Spacek - Modern English Decoration

Ulrika Spacek - Modern English DecorationHet huis in Victoriaanse stijl dat de leden van Ulrika Spacek als thuishonk...