RECENSIE: Hidden Orchestra - Dawn Chorus

Hidden
2017-08-16 Het startpunt van het ontstaan van Dawn Chorus ligt reeds ver achter ons. Op een ochtend in december 2009 verliet de componist en producer Joe Acheson, het brein achter Hidden Orchestra, vroeg zijn woning voor een wandeling door de sneeuw. Hij was gefascineerd door het effect van de laag sneeuw op het algehele geluid en besloot een field recording te maken. Hiermee was een traditie geboren. Naar Achesons eigen zeggen is Dawn Chorus als een persoonlijk audiodagboek, dat hij graag met ons wilt delen.

Het album ontwaakt met ‘First Light’. Het getjilp van vogels gedurende het ochtendgloren zet de toon voor het ruime uur dat volgt. Na het debuutalbum Night Walks uit 2010 speelt Hidden Orchestra op een minder directe wijze. Het door Acheson samengebrachte orkest, met Poppy Ackroyd als meest bekende lid, staat bij vlagen zelfs volledig in dienst van de field recordings. In zekere zin is dit ook het geval bij het onheilspellende en mysterieuze ‘Western Isles’: het geluid van onrustiger kwetterende vogels zet de toon.

De dienstbaarheid van het orkest ten opzichte van de field recordings heeft één nadeel. Vaak maken de nummers gaandeweg maar mondjesmaat een bepaalde ontwikkeling door. Dat geldt bijvoorbeeld voor het genoemde ‘Western Isles’, waarvan alleen de eerste minuut weet te overrompelen. Ook in de meer dan elf minuten durende afsluiter ‘East London Street’ verlaat Hidden Orchestra het op het begin ingeslagen pad niet meer. De door Ackroyd voortgebrachte stemmige vioolklanken vormen een sterke opening, maar waar bijvoorbeeld de percussie in enkele andere nummers voor een bepaalde flair blijft zorgen, gebeurt dat hier niet.

Wat dat betreft is het eveneens lange ‘Wingbeats’ het voorbeeld van hoe het wel moet. Zoals de titel van het nummer betaamt, zijn de vogeltjes ook hier weer van de partij. Een licht melancholisch begin krijgt een passend vervolg met jazzy drums en een algehele en gestaag uitgevoerde crescendo. De rol van de bassaxofoon in ‘Wingbeats’ bevestigt nog maar eens dat er niet per se à la Colin Stetson op dit instrument gefreakt hoeft te worden om doeltreffend te zijn. Helaas blijft een deel van het overige werk op Dawn Chorus net iets te ver achter bij dit topnummer om over het geheel te kunnen imponeren.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Hidden Orchestra Label:Bertus
Cover Korey Dane - Chamber Girls

Korey Dane - Chamber Girls Chamber Girls is het tweede album van Korey Dane . De indie van deze...