RECENSIE: Husky - Punchbuzz

Husky
2017-08-29 De Australische indiefolkband Husky werd in 2008 in Melbourne opgericht. Van de oorspronkelijke vier bandleden zijn inmiddels alleen de neven Husky Gawenda en Gideon Preiss overgebleven, nadat de groep op het vorige album al was gereduceerd tot een trio. Punchbuzz is het derde album van de band, die voor het schrijven ervan een sabbatical nam en afreisde naar Berlijn. Op de plaat wordt het duo bijgestaan door twee studiomuzikanten, die de bas- en drumpartijen voor hun rekening nemen.

Bij eerste beluistering is direct hoorbaar dat de band op het nieuwe album de muzikale koers heeft verlegd. Op de eerste twee platen Forever So en Ruckers Hill klonk Husky namelijk als een zuivere indiefolkband à la Fleet Foxes, terwijl op Punchbuzz een veel grotere rol is weggelegd voor synthesizers. Net als een aantal andere indiefolkbands, waaronder Mumford & Sons lijkt de band een sprong te willen maken naar het grotere publiek. Qua stijl klinkt dit album dan ook als een mix van pop, rock en folk, met hier en daar wat psychedelische elementen.

Ondanks de meer elektronische insteek, klinkt het album over de gehele linie redelijk ingetogen. Daarbij sluit de subtiele instrumentale begeleiding naadloos aan op de kalme, falsetto stem van zanger Husky Gawenda en de poëtische teksten die hoofdzakelijk over de liefde gaan en prachtige songtitels opleveren als ‘Spaces Between Heartbeats’, ‘Cut The Air’ en ‘Cracks In The Pavement’.

Het album begint fris en sprankelend met de single ‘Ghost’, wat direct één van de hoogtepunten is. Andere sterke nummers zijn de dromerige titelsong ‘Punchbuzz’, en de meer opzwepende liedjes ‘Late Night Store’ en ‘Flower Drum’, waarvan laatst genoemde licht psychedelisch klinkt dankzij het orgelgeluid. Ook het nummer ‘Cut The Air’, dat zeer rustig begint met zang en akoestische gitaar en zich langzaam ontspint in een ware popsong, is noemenswaardig. Het bijzondere aan de plaat is dat de liedjes zeer vertrouwd klinken, alsof je ze al eerder hebt gehoord. Dat laatste geldt in ieder geval wel voor het eerder genoemde ‘Late Night Store’, want dat verscheen vorig jaar al als single.

Punchbuzz is een warme en ingetogen plaat, die erg prettig in het gehoor ligt en die vooral ’s avonds goed tot zijn recht komt. Op het album ontpopt Husky zich als een ware kameleon en bewijst de groep moeiteloos van muzikale stijl te kunnen veranderen. Door het meer elektronische poppy geluid lijkt een bredere doelgroep in het vizier te liggen, maar tegelijkertijd verliest Husky ook wel iets van zijn eigenheid en onbevangenheid en dat is stiekem best wel een beetje jammer.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:Husky Label:Dying Giraffe Recordings
Cover The Lurking Fear - Out Of The Voiceless Grave

The Lurking Fear - Out Of The Voiceless GraveHoppa, hier het volgende project dat teruggrijpt op oude tijden. Ditmaal...