RECENSIE: New Kingston - A Kingston Story: Come From Far

Kingston
2017-10-22 De mannen van New Kingston zijn geboren en getogen in New York, maar hebben Jamaicaanse wortels. Als Amerikaanse act combineren ze zomerse reggae met een highschool geluid. Ze passen daarmee goed bij bands als Tribal Seeds, SOJA en Dirty Heads. Op het nieuwste album A Kingston Story: Come From Far horen we opnieuw hoe rap en pop samenvloeit met de reggae.

Ergens is dat jammer. Deze invulling haalt het lome, meeslepende gevoel uit de reggae dat het genre haar kracht geeft. Tegelijkertijd is het popgeluid niet zo sterk dat de liedjes van A Kingston Story: Come From Far blijven hangen. Dit wordt het beste zichtbaar op ‘Starlight’. Het nummer is een kabbelend reggae ritme dat vrij nietszeggend langs je heen gaat. De meerstemmigheid van New Kingston klinkt een beetje gezapig en keurig binnen de lijntjes. Als tegen het einde de Caribische Pressure begint met zingen veert het nummer op. Pressure brengt een energie die verder ontbreekt.

Soms heeft een nummer een verrassend ritme, zoals bijvoorbeeld ‘Solid As A Rock’. Het nummer opent een klein beetje elektronisch. Dan komt er een klassiek reggae ritme. De verschillende zangers in New Kingston zingen hier achter elkaar. De heren hebben goede en soulvolle stemmen. Tegelijkertijd komt ook dit nummer niet echt op gang. Het is Jamaicaanse loversrock, maar de verschillende stemmen maken dat het niet emotioneel wordt en de elektronische invloeden voelen misplaatst modern aan.

A Kingston Story: Come From Far is een reggae album zoals veel Amerikaanse groepen deze maken. Het probeert net iets toegankelijker te zijn dan de Jamaicaanse groepen. Deze mengelmoes van pop en rap is echter niet uitgewerkt tot een sterk geheel. Dit maakt dat het resultaat prima klinkt, maar nergens de luisteraar meesleept zoals een Israel Vibration kan en nergens de energie oproept die Protoje zo goed kan aanboren.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:New Kingston Label:Easy Star Records
Cover Barosz - Barosz EP

Barosz - Barosz EPWat begon als een instrumentale band, werd na een paar jaar een symfonische...