RECENSIE: Mary J. Blige - Growing Pains

Mary J. Blige - Growing pains
2008-03-04 Mary J. Blige, “Queen of hiphop & soul”. Het is slechts een van de toepasselijke bijnamen van een van de beste soulzangeressen van het moment. Ook op haar nieuwe album Growing pains maakt ze de titel helemaal waar. Het album opent sterk, met uptempo songs waarin vaak haar hiphop roots terug te horen zijn. De aanstekelijke single ‘Just fine’ is hier direct een van de hoogtepunten. Wat een heerlijk liedje is dat! Hierna wordt de soulkant aangeboord, en wordt het tempo helaas behoorlijk teruggeschroefd. Tuurlijk, een song als Hurt Again is prachtig als het wordt gezongen door iemand met de klasse van Mary J. Blige. Ze weet de pijn echt voelbaar te maken zonder daarbij in ellenlange toonladders te vervallen. Erg indrukwekkend. Maar teveel ballads achter elkaar zorgen er wel voor dat de vaart er net even te lang uitgehaald wordt. Till the Morning schroeft het tempo wel weer even op, maar ook daarna gaat dit weer heel snel omlaag. En dan blijkt het album met zijn 65 minuten toch iets te lang te duren.

Doodzonde, want ook in de tweede helft van het album zijn ijzersterke songs te vinden. Zo mogen What love is en het afsluitende Come to me (peace) zeker niet onvermeld blijven.

Het is prachtig voor Mary J Blige dat ze inmiddels het respect geniet dat ze echt verdient. En dat zij hierdoor op dit album medewerking heeft gekregen van beroemde collega’s als Usher, Ludacris, Tricky, the Neptunes etc. Maar ze zou er goed aan doen volgende keer wat kritischer te zijn in de selectie van de songs. En de lengte van het geheel in de gaten te houden. Nu heeft ze een album afgeleverd dat helaas niet de volle lengte weet te boeien. Maar, feit blijft dat een haar stem een genot blijft om naar te luisteren. Dat maakt dan ook een hoop goed.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Mary J. Blige Label:Geffen
Gus Black – Today Is Not The Day

Gus Black - Today is not the day... “Today, today is not the day... to fuck with me” Sommige singer/songwriters...