RECENSIE: Jamie Lidell - Jim

Jamie Lidell - Jim
2008-04-25 Jamie Lidell’s Multiply verbaasde vriend en vijand in 2005. Wát een sterk album was dat, dampend van de soul en funk. ‘Waar haalt die bebrilde geluidsfreak van weleer dit in godsnaam vandaan?’, vroeg iedereen zich af. Het antwoord op die vraag lijkt men dan eindelijk op track drie van zijn nieuwe album Jim te krijgen: ‘Gotta get this out of my system’. Kennelijk zit er diep verborgen in Lidell een onvervalste soul- en funkzanger verscholen. Jim trekt de lijn van Multiply dan ook door.

Maar Jamie Lidell zou Jamie Lidell niet zijn, als hij hier toch nog wat nieuwe wegen verkent. Zo sijpelen er dit keer op diverse songs heuse gospelinvloeden door. En ook die gospelinvloeden zet Lidell volledig naar zijn hand. Opener en eerste single ‘Another day’ is hier misschien wel het beste voorbeeld van. Het is het soort song dat direct bij eerste beluistering al klinkt als een ware klassieker. “Another day, another way for me to open up to you” klinkt het vol vertrouwen. Tja, en wie ben jij dan om de beste man tegen te houden?

Ook ‘Wait for me’ barst van de gospelinvloeden, compleet met achtergrondkoortje. En in ‘Out of my system’ komt de soulkant weer bovendrijven, zoals we die al kenden van Multiply. Dan is het tijd voor een rustpunt, beseft ook Lidell. Dat moment grijpt hij dan ook meteen goed aan: ‘All I wanna do’ is een soulballad die naadloos tussen de soulklassiekers van Sam Cooke of Otis Redding zou passen. Toch niet de minste helden zou ik zo denken.

En dan zijn we nog niet eens op de helft van het album, en moet o.a. ‘Little bit of feel good’ (de tweede single) nog komen. Ook de tweede helft van het album barst van de sterke songs. Naast soul en gospelinvloeden kom je hier ook nog funk en R&B invloeden tegen. De verrassing is misschien iets minder dan de donderslag bij heldere hemel die Multiply heette, maarJim is er bepaald niet minder om. Jim is (opnieuw) een wereldplaat.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Jamie Lidell Label:Warp
Beatbusters – New Deal

Beatbusters - New DealNu Doe Maar net weer een serie concerten achter de rug heeft en de zomer...