RECENSIE: Oasis - Dig out your Soul

Oasis – Dig Out Your Soul
2008-10-28 Ja hoor, ook Oasis laat de grote platenmaatschappijen definitief in de steek. In 2000 richtten ze al hun eigen Big Brother label op, maar Dig Out Your Soul is pas het eerste album dat wereldwijd via dit label zal uitgebracht worden. Dan zijn er natuurlijk de altijd vriendelijke broertjes Gallagher, die zo lijkt het de strijdbijl begraven hebben en in ieder geval genoeg on speaking terms zijn om samen een heel aardig album te maken. Liam is nog altijd de man van de vocalen en hoe dan ook blijft zijn stem een sterk wapen en als Noel dan ook nog een aantal goede songs uit de hoge hoed tovert, blijkt Dig Out Your Soul zeker genietbaar, bij vlagen dan.

Natuurlijk liggen de hoogtijdagen van Oasis al ver achter ons en is de hoop op een album dat de klasse bezit van Definitely Maybe of (What’s The Story) Morning Glory ? al lange tijd vervolgen. Toch is Oasis zeker niet volledig afgeschreven en waren er op de laatste albums altijd nog wel een paar nummers die de moeite waard waren. De aanpak is hetzelfde gebleven. Noel schrijft het merendeel van de songs, maar de andere bandleden dragen ook minimaal één steentje bij. ‘I’m Outta Time’ is op Dig Out Your Soul het eerste wapenfeit van Liam, er wordt meteen gas teruggenomen in een wat matige ballad, die Oasis ooit veel meeslepender kon maken. Daarna volgt één van de spannendste tracks van het album. ‘(Get Of Your) High Horse Lady’ wordt wat vervormd gezongen door Liam en laat een wat afwijkend geluid horen. Het hoogtepunt van het album is dan al lang aan de luisteraar geserveerd, in de vorm van eerste single ‘Shock Of The Lightning. Een heerlijk dampend nummer, dat terecht de eerste single van het album is geworden.

Opvallend op Dig Out Your Soul is de zang van Liam, deze is soms minder herkenbaar en het halfhese is soms weg en het is iets beheerster wat hij vocaal presteert. Het album begint nog stevig rockend met het sterke ‘Bag It Up’, Oasis blijft daarna rocken in The Turning’ en het slepende ‘Waiting For The Rapture’ en vindt zijn apotheose in ‘The Shock Of The Lightning’. En dan hebben we helaas ook het beste gehad, wat Dig Out Your Soul te bieden heeft. Bij ‘Falling Down’ veer je als luisteraar weer een beetje op, maar dat is dan nog eenmalig, daarna gaat het album enigszins als een nachtkaars uit. Het blijft nog af en toe stevig rocken, maar de songs missen toch kwaliteit en originaliteit om te kunnen beklijven. Het album wordt gered door de sterke eerste 15 minuten en een enkele opleving daarna. Een van de grootste tours ooit van Oasis staat inmiddels gepland en 21 januari staan ze in de Heineken Music Hall. En dan zullen het ongetwijfeld toch weer de talrijke hits uit de jaren negentig zijn die de grootste indruk gaan maken.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Oasis Label:Pias
Solo – Before We Part

Solo - Before we PartHet derde album van Solo is uit. Before We Part is de melancholische...