RECENSIE: Concrete Block - Life is Brutal

Concrete Block – Life Is Brutal
2009-03-19 Afgelopen week viel er een cd op de deurmat, waarbij de cover direct verraadde wat de sound van de plaat zou zijn. Een mannentorso, met tattoos en een dikke schakelketting, een tafel met een pistool en kogels en dan met grote letters de bandnaam Concrete Block. Dit moest wel lompe metalcore zijn. Mijn vermoeden zat in de goede richting. Concrete Block is sinds 2007 actief en de heren uit Torino, Italië brachten eerder de Down With The Madness EP uit. Nu brengt de band hun debuutplaat uit met de (ook cliché) titel Life is Brutal.

De plaat opent met wat trage standaard riffs, maar al snel ramt ‘Gods By My Side’ in uptempo door. Het refrein kent wat harde breaks en met de catchy lyrics moet dit live de nodige publieksreactie opleveren. De gitaarsolo is niet bijzonder, maar voegt toch net even wat toe. Concrete Block beukt in hoog tempo door met ‘Anger Outside, Anger Within’ en ‘Tell Me Some Truth’.

In ‘Still Alive’ en ‘Rise and Fall’ ratelt de bassdrum gestaag verder. Zanger Saverio brult er flink op los en er komen wat solo’s voorbij. Ook de daarop volgende nummers hebben de tough-guy titels en lyrics en klinken meer van hetzelfde.

De band past in het straatje van de hardcore bands met een wat zwaardere sound, zoals dat vooral midden en eind jaren ’90 hoogtij vierde. De band kan zich muzikaal aardig meten met zijn soortgenoten. Door de eentonige brulstem van Saverio en de niet vernieuwende sound, onderscheidt de band zich niet. Maar wat de band doet, doen ze redelijk tot goed. Life is Brutal is een prima plaatje voor de moshers onder ons.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Concrete Block Label:Countdown Records
Morrissey – Years Of Refusal

Morrissey - Years of Refusal Morrissey is niets minder dan een levende legende met een inmiddels...