RECENSIE: UB40 - Labour of love IV

UB40 – Labour of love IV
2010-03-22 Het is al meer dan tien jaar geleden dat het laatste deel in de Labour of Love serie van UB40 verscheen. Nou kan er in tien jaar veel gebeuren en zo wordt Labour of Love IV uitgebracht met de broer van Ali Campbell -Duncan Campbell- aan het roer in plaats van de beste man zelf. Deze besloot goed twee jaar geleden om zijn band definitief vaarwel te zeggen. Zoals het een goede plaat uit de Labour of Love reeks betaamt, staat ook deel vier vol met ouderwetse rocksteady en Caribische reggae covers. Allerhande vergeten nummers van wellicht nog wel meer vergeten reggae legendes passeren op Labour of Love IV de revue, denk hierbij aan nummers van artiesten als U-Roy, The Melodians en Dennis Brown.

Vanaf het eerste moment blijkt dat Duncan Campbell niet onderdoet voor zijn broertje. Zodra de eerste tonen van ‘Don’t Want to See You Cry’ je kamer inglijden is het duidelijk dat je hier met een ouderwetse goede UB40 plaat van doen hebt. De stuk voor stuk ietwat slijmerige reggae liedjes worden gladjes door Duncan gezongen. Hier en daar worden de nummers onderbroken voor een stukje dub of een solo van een van de UB40 bandleden, alle UB40 elementen die we al jaren kennen keren stuk voor stuk terug.
Tegelijkertijd is deze typische UB40 sound ook het probleem, waar Ali Campbell op zijn laatste solo plaat met artiesten als Shaggy en Gentleman nog enigszins gewaagde uitstapjes naar dancehall en andere stijlen maakt is er op Labour of Love IV weer voor een verdacht veilige route gekozen. Labour of Love IV is daarmee een zeer aardige plaat geworden die alleen de meerwaarde van het aanschaffen niet per definitie waard is. De delen een tot en met drie vertolken precies het zelfde reggae geluid als deel vier, dus wellicht is het gewoon tijd om de oudere edities weer eens uit de kast te trekken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:UB40 Label:Virgin Music
Luka Bloom – Dreams In America

Luka Bloom - Dreams In AmericaJe drinkt je laatste dollars op in een bruine kroeg in New York City. Op het...