RECENSIE: Luka Bloom - Dreams In America

Luka Bloom – Dreams In America
2010-03-25 Je drinkt je laatste dollars op in een bruine kroeg in New York City. Op het podium staat een grijzende man melodramatische liedjes te spelen en vreemd genoeg krijg je daar ook een gelukkig gevoel van. De grijzende man in ons verhaal is de Ierse singer-songwriter Luka Bloom. Met zijn nieuwe plaat Dreams In America brengt Barry Moore moeiteloos bovenstaande sfeer in je naar boven. Op deze manier is ook zijn internationale carrière begonnen en daar brengt hij nu hulde aan. Het lijkt wel alsof de nummers aan de lopende band geschreven zijn. Tot nog toe heeft hij in zijn 22 jarige loopbaan als Luka Bloom reeds vijftien albums uitgebracht. Dreams In America is echter een verzamelwerk waarop Barry oude songs herwerkt heeft.

Gewapend met zijn acoustische gitaar neemt hij de luisteraar mee op een reis door zijn verleden, tourend langs de Amerikaanse oostkust. Lichte tempowisselingen tussen de nummers kunnen je echter niet doorheen het hele oeuvre geboeid houden. Enkel op een druilerige zondagnamiddag kan je dit werk in een ruk volledig beluisteren. Dat neemt echter niet weg dat de individuele songs veel te bieden hebben. Het enige volledig nieuw lied, ‘Lord Franklin’, ligt in de lijn van de overige songs. Men zou dit wel, samen met ‘Dreams In America’ en ‘Cold Comfort’, als een van de beste van het album kunnen beschouwen. Vooral de titelsong en tevens opener van de plaat ‘Dreams In America’ is zeer geslaagd en zou niet mogen ontbreken op een route 66-roadtrip mixtape. Je zou Luka Bloom kunnen vergelijken met een oudere Jason Mraz (van de zomerhit ‘I’m Yours’): minder swingend en opgewekt maar met meer diepgang.

Een van de grote troeven die de plaat bezit is het feit dat, hoewel al de songs opnieuw opgenomen zijn, men nog duidelijk het ruwe gitaarwerk hoort. Toegegeven, vijftien liedjes van dit kaliber zijn een beetje teveel van het goede. Gelukkig brengen de drie laatste live nummers wat verandering in ritme. Eentje hiervan is zelfs in onze Lage Landen opgenomen, namelijk in de Ancienne Belgique in Brussel.
Recensent:Stephaan Cloet Artiest:Luka Bloom Label:V2 Records
Hadouken! – For The Masses

Hadouken! - For The MassesNa de USB-stick EP Not Here To Please You en debuutalbum Music For An...