RECENSIE: The Magic Numbers - The Runaway

Magic Numbers – The Runaway
2010-07-19 Het debuut van The Magic Numbers uit 2005 was er eentje om in te lijsten. Aanstekelijke liedjes, klinkende melodieën, fraai gitaarwerk en prachtige samenzang. En dat alles diep geworteld in vooral de jaren ’60, waaruit het viertal zo weggelopen leek te zijn. De eerste luisterbeurten van het album zorgden ervoor dat je met een glimlach van oor tot oor de dag doorkwam. En bij de optredens wisten ze standaard de harten te veroveren, zowel door de sterke liedjes als door hun ontwapenende persoonlijkheden. Het album kwam terecht terug in veel jaarlijstjes.

Opvolger Those The Brokes kwam krap een jaar na dat sprankelende debuut, en viel achteraf toch enigszins tegen. Nog steeds prachtige liedjes en fraaie samenzang, maar dit keer wisten de liedjes toch minder te beklijven. Was het omdat liefde op het tweede gezicht niet bestaat? Kwam het album te snel na het debuut? Of lag het ergens anders aan? Het kwam waarschijnlijk mede door het feit dat de band had gekozen voor een lichte muzikale koerswijziging. Minder opgewekte ‘60’s pop maar meer lichte soulinvloeden zorgden ervoor dat de band wat serieuzere liedjes op het album presenteerde.

Tussen dat album en deze derde zit inmiddels vier jaar tijd. Daar zou het deze keer dus zeker niet aan kunnen liggen. Het heeft onbedoeld wel een beetje de verwachtingen opgeklopt, en deels maken ze die helemaal waar. De songs zijn beter dan ooit gearrangeerd en het album klinkt als een klok. Een aantal songs klinkt wel stukken gepolijster dan op de vorige albums, bijna gelikt zelfs, en veel songs zijn voorzien van een weelderig strijkarrangement. De dramatiek en de bombast is daarmee behoorlijk toegenomen. En je begrijpt al, dat komt de aanstekelijkheid over het algemeen niet ten goede. Al steekt die aanstekelijkheid gelukkig af en toe nog wel de kop op, zoals in ‘Throwing My Heart Away’.

Misschien moeten we maar accepteren dat de Magic Numbers zich per album ontwikkelen, en dat ze niet zo snel meer louter aanstekelijke liedjes op een album zullen vastleggen. Niks mis mee, als dat betekent dat het een prima album als The Runaway oplevert.

Eerdere recensies van The Magic Numbers:
- 03-12-2006: Those the Brokes.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:The Magic Numbers Label:Cooperative Music