RECENSIE: Blaudzun - Seadrift Soundmachine

Blaudzun – Seadrift Soundmachine
2010-07-01 Krap twee jaar geleden debuteerde de Utrechter Johannes Sigmond, alias Blaudzun, met een fraai titelloos album. De recensies die hij toen toebedeeld kreeg logen er niet om: Nederland was een opvallend talent rijker. Het zorgde ervoor dat hij op verschillende grote festivals mocht aantreden, en het voorprogramma mocht verzorgen voor acts als Shearwater en Girls In Hawai. De verwachtingen omtrent deze opvolger waren dan ook terecht hooggespannen.

Toen hij in februari in De Wereld Draait Door de eerste single ‘Quiet German Girls’, van het album presenteerde, was eigenlijk al vrij duidelijk dat het met het niveau van de opvolger wel goed zou zitten. En dat klopt dus ook.

Seadrift Soundmachine opent vrij filmisch met het korte instrumentale ‘Sea Wolves’. Daarna volgt het voor Blaudzun’s doen luchtige ‘Sunshine Parade’, dat het ritme van een walsje heeft. Het is de feitelijke toetreding tot het universum van Blaudzun, dat zich op deze opvolger ergens tussen Beirut, Patrick Watson, Starsailor en Arcade Fire bevindt.

Het grootste verschil met het debuut zit ‘m in de arrangementen op dit album. Voor meerdere composities werkte hij samen met het Praagse Philharmonisch Orkest. Over het algemeen bevatten Blaudzun’s composities sowieso de nodige dramatiek, dus de meer orkestrale invulling van enkele songs klinkt eigenlijk heel natuurlijk. In feite krijgen de songs hierdoor de invulling die ze verdienen, aangezien het maximale eruit wordt gehaald.

De liefhebbers van Blaudzun’s debuut kunnen dit album dan ook blind aanschaffen. De niet-liefhebbers zullen zijn stem nog steeds niet trekken, en zullen de songs veel te zwaar aangezet en te melodramatisch vinden. Maar gezien de populariteit in Nederland van o.a. The Veils en Starsailor, die gelijkgestemde zangers hebben, zal dat Blaudzun niet in de weg staan om met deze uitstekende opvolger nieuwe zieltjes te winnen. Zeker in eigen land, maar wellicht ook daarbuiten. Het zou meer dan verdiend zijn.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Blaudzun Label:V2 Records
U2 360° at The Rose Bowl - Universal

U2 - 360° at The Rose BowlBegin 2009 kondigde U2 haar nieuwe tournee aan, de U2 360° Tour , ter...